Conclou la segona edició del projecte “VacunAcció: com immunitzar-se contra la desinformació”

  • La iniciativa, promoguda pel programa Escolab i realitzada per l’IDIBELL, s’ha dut a terme amb alumnes de 4t d’ESO de l’Escola Pia de Granollers.
Notícia VacunAcció EPiaGranollers - Imatge

Des d’un vídeo per a TikTok fins a un conte infantil, passant per plafons informatius o per campanyes d’Instagram: aquests han estat els projectes que els alumnes de 4t d’ESO de l’Escola Pia de Granollers han elaborat per conscienciar la població dels beneficis de la vacunació i per contrarestar les notícies falses i els moviments antivacunes. Els treballs, tots ells molt originals, han culminat el projecte educatiu VacunAcció del curs 2021-22, que l’IDIBELL, en el marc del programa Escolab de l’ajuntament de Barcelona, ha dut a terme per segon any consecutiu, després d’una prova pilot realitzada amb l’Escola Virolai durant el curs passat.

L’activitat s’ha desenvolupat al llarg de dos mesos, durant els quals s’han organitzat tres sessions de treball i diàleg que han comptat amb la implicació d’un nombrós grup d’investigadores i investigadors del grup de recerca en infeccions i càncer de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) i l’Institut Català d’Oncologia (ICO). Marisa Mena, Raquel Ibáñez, Beatriz Serrano, Laura Asensio, Pedro Jesús Vidal i Maryam Choulli han estat les investigadores i investigador que han mostrat als alumnes què són les vacunes, com s’obtenen, què és la immunitat de grup, com funcionen els calendaris de vacunació, on podem trobar informació fiable i de quina forma els moviments antivacunes han impactat negativament en la salut global. Precisament en un moment en què, arran de la pandèmia de COVID-19, els moviments negacionistes i les fake news han sofert una important revifada, el projecte ha tingut una molt bona acollida entre l’alumnat. La Unitat de Comunicació i Mecenatge de l’IDIBELL ha estat la responsable d’implementar el projecte a l’aula.

VacunAcció s’ha estructurat en un seguit d’activitats basades en la reflexió i la descoberta, el treball autònom de l’alumnat, la formació de grups d’experts per al debat, el disseny d’un estudi per esbrinar si el seu entorn proper té una percepció negativa de les vacunes i els seus efectes, l’adquisició d’eines per cercar informació fiable i, finalment, l’elaboració d’un producte final clar i definit amb un impacte directe sobre la societat a la qual pertanyen: una campanya de conscienciació contra els moviments antivacunes, o bé a favor de les vacunes. Els treballs finals resultants del projecte s’han centrat en les diverses franges d’edat de la població i han proposat diferents mitjans de difusió dels missatges. Pòsters, posts per a xarxes socials, un conte per a infants, vídeos per a Instagram i TikTok han estat les idees que, després de treballar-les en equip, han presentat els alumnes durant la sessió final de VacunAcció.

En conjunt, l’activitat s’ha fonamentat en l’aprenentatge basat en projectes i ha pretès, en darrera instància, potenciar l’esperit crític de l’alumnat i equipar-lo amb eines que li permetin diferenciar entre missatges alarmistes, conspiranoics o “alternatius”, que defensen idees que no han estat demostrades, i fets i evidències sobre l’eficàcia de les vacunes. D’aquesta manera, s’ha volgut contribuir a formar ciutadanes i ciutadans amb criteri propi, capaços d’identificar i rebatre missatges sense fonament científic.

 

Aquí teniu un recull de les campanyes de conscienciació creades pels alumnes:

Atenció, FAKE NEWS!

El perquè de les vacunes

Et tocarà abans la loteria

Vacuna’t contra la grip

Vacunes finançades i no finançades

En Quim i la por a les agulles

El virus del papil·loma humà

 

 

 

L’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) és un centre de recerca en biomedicina creat l’any 2004. Està participat per l’Hospital Universitari de Bellvitge i l’Hospital de Viladecans de l’Institut Català de la Salut, l’Institut Català d’Oncologia, la Universitat de Barcelona i l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat.

L’IDIBELL és membre del Campus d’Excel·lència Internacional de la Universitat de Barcelona HUBc i forma part de la institució CERCA de la Generalitat de Catalunya. L’any 2009 es va convertir en un dels cinc primers centres d’investigació espanyols acreditats com a institut d’investigació sanitària per l’Instituto de Salud Carlos III. A més, forma part del programa “HR Excellence in Research” de la Unió Europea i és membre de EATRIS i REGIC. Des de l’any 2018, l’IDIBELL és un Centro Acreditado de la Fundación Científica AECC (FCAECC).

Scroll to Top