Contra la desinformació, VacunAcció

  • Els alumnes dels batxillerats científic i artístic de l’Institut Bellvitge han realitzat campanyes de conscienciació sobre la vacunació en el marc de la 4a edició de VacunAcció.
IMG_5506_retallada

El projecte d’educació científica VacunAcció ha tornat a les aules per quart any consecutiu. Aquest curs 2023/24, l’activitat s’ha dut a terme amb estudiants de 1r de batxillerat de l’Institut Bellvitge, en el marc del Tàndem educatiu que impulsen l’IDIBELL i el centre educatiu. A diferència d’anteriors edicions, enguany s’hi han implicat tant els alumnes del batxillerat científic com els de l’artístic, que al llarg de dos mesos han participat en tres sessions de treball guiades per investigadores i investigadors del grup de recerca en Infeccions i càncer de l’IDIBELL i de l’ICO, i per membres de la Unitat de Comunicació de l’IDIBELL.

Amb xerrades divulgatives, diàlegs, treball autònom i dinàmiques gamificades, VacunAcció ha reptat els alumnes a lluitar contra la desinformació i les fake news, i a conèixer de prop què són les vacunes, com s’obtenen, què és la immunitat de grup, on podem trobar informació fiable i de quina forma els moviments antivacunes han impactat negativament en la salut global de la població.

En resposta al principal repte del projecte, els alumnes han realitzat treballs finals consistents en campanyes de conscienciació sobre els beneficis de la vacunació, en pòsters informatius i de divulgació científica, i en materials audiovisuals per contrarestar les notícies falses i els moviments antivacunes. Adreçades a diverses franges d’edat i pensades per ser difoses en canals de comunicació diversos, les propostes presentades ha resultat molt variades i creatives: una cançó de rap, un spot per a xarxes socials destinat a adolescents i joves, unes vinyetes de còmic per a Instagram, cartells per a professionals d’infermeria, un tríptic per a infants, un pòster per a les sales d’espera de pediatria… I també pòsters explicatius sobre el funcionament i els tipus de vacunes, el seu origen, o l’evolució dels moviments antivacunes. I finalment, un pòster que reflecteix els resultats d’un enquesta realitzada pels propis alumnes, que recull la percepció social de les vacunes al barri de Bellvitge i a la ciutat de L’Hospitalet. Després de treballar-los en equip, els alumnes els han presentat en públic en el transcurs de la sessió final de VacunAcció.

 

En conjunt, l’activitat s’ha fonamentat en l’aprenentatge basat en projectes i ha pretès, en darrera instància, potenciar l’esperit crític de l’alumnat i equipar-lo amb eines que li permetin diferenciar entre missatges alarmistes, conspiranoics o “alternatius”, que defensen idees que no han estat demostrades, i fets i evidències sobre l’eficàcia de les vacunes. D’aquesta manera, s’ha volgut contribuir a formar ciutadanes i ciutadans amb criteri propi, capaços d’identificar i rebatre missatges sense fonament científic.

En l’edició d’enguany, VacunAcció ha comptat amb la implicació de les investigadores i investigadors Raquel Ibáñez, Beatriz Serrano, Laura Asensio, Maryam Choulli, Arnau Guasch i Ginesa Albero.

 

 

L’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) és un centre de recerca en biomedicina creat l’any 2004. Està participat per l’Hospital Universitari de Bellvitge i l’Hospital de Viladecans de l’Institut Català de la Salut, l’Institut Català d’Oncologia, la Universitat de Barcelona i l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat.

L’IDIBELL és membre del Campus d’Excel·lència Internacional de la Universitat de Barcelona HUBc i forma part de la institució CERCA de la Generalitat de Catalunya. L’any 2009 es va convertir en un dels cinc primers centres d’investigació espanyols acreditats com a institut d’investigació sanitària per l’Instituto de Salud Carlos III. A més, forma part del programa “HR Excellence in Research” de la Unió Europea i és membre de EATRIS i REGIC. Des de l’any 2018, l’IDIBELL és un Centro Acreditado de la Fundación Científica AECC (FCAECC).

Scroll to Top