El Tàndem educatiu de l’IDIBELL amb l’Institut Bellvitge tanca el curs 2022-23 amb la posada en marxa de noves activitats

  • La participació d’alumnes de l’Institut a l’sLHam de científiques de l’IDIBELL, la creació d’un nou premi de sant Jordi o la co-creació de continguts i activitats per a la nova assignatura de Biomedicina han estat les principals novetats del curs.
NO75 - Final curs Tàndem - Imatg noti

El Tàndem educatiu que l’IDIBELL i l’Institut Bellvitge duen a terme des del curs 2017-18, pedala a bon ritme. Al llarg d’aquest curs, a banda de donar continuïtat als projectes estructurals, s’han posat en marxa noves propostes, com la participació activa d’alumnes de l’Institut a l’sLHam de científiques de l’IDIBELL, la creació d’un nou premi de sant Jordi o la co-creació de continguts i activitats per a la nova assignatura de Biomedicina.

L’acte que va cloure el curs del Tàndem fou, precisament, la celebració, a les instal·lacions de l’IDIBELL, del I Congrés de Biomedicina de la URIB, on l’alumnat de la matèria de Biomedicina de 1r de Batxillerat presentà els pòsters científics que realitzaren al llarg de tot curs fruit, en algun dels casos, de visites a l’IDIBELL, com la que es realitzà a la plataforma de citometria de flux. El congrés comptà amb una xerrada plenària del Dr. Esteban Hoijman i amb la participació del col·lectiu d’estudiants predoctorals de l’IDIBELL i de l’alumnat de 4t d’ESO de l’itinerari científic.

En motiu de sant Jordi, s’organitzà una xerrada motivacional, prèvia a la redacció de relats científics de l’alumnat de 1r i 2n de Batxillerat científic, a càrrec de l’investigador Julián Cerón, on s’hi parlà d’ètica i enginyeria genètica. I amb l’objectiu d’implicar els alumnes del Batxillerat artístic, es creà el concurs d’il·lustracions santa Jordina de la Ciència. La il·lustració guanyadora es convertí en una postal de felicitació de la diada, que fou entregada als treballadors de l’IDIBELL.

La darrera de les novetats del curs fou la participació de dues alumnes a l’sLHam de científiques de l’IDIBELL, gràcies a la creació de la secció júnior de l’sLHam. La proposta, que es preveu que tingui continuïtat, pretén mostrar la feina i les motivacions de les estudiants que realitzen el seu treball de recerca amb la cotutorització de l’IDIBELL.

Al llarg del curs 2022-23 el Tàndem ha conclòs amb èxit dos projectes singulars. Per un costat, el projecte pilot “Què t’hi jugues?”, promogut per l’EduCAC i implementat a l’aula el curs anterior. Els professionals implicats van presentar, a l’equip docent i a les famílies implicades, les conclusions obtingudes durant l’estudi. I es va rodar un audiovisual divulgatiu per fer-ne difusió mediàtica. Per l’altre costat, també ha finalitzat la implementació del projecte STARS GAME (finançat per la convocatòria ERASMUS+), que durant tres cursos s’ha anat realitzant amb tot l’alumnat de 1r d’ESO.

El Tàndem ha donat continuïtat als seus projectes estructurals: la URIB, amb el disseny d’una nova pràctica de laboratori en format audiovisual, que comprèn una entrevista a la Dra. Sara Olivera; el projecte Dones de Ciència del programa de TV Aula L’H, realitzat per l’alumnat de 2n de Batxillerat artístic; i la creació del 6è número de la revista Life&Science, en la qual hi han participat tots els grups de 3r ESO i també el Batxillerat artístic. Entre d’altres, la revista conté una entrevista a la bioinformàtica Elisabet Munté i una crònica sobre la visita del Director científic de l’IDIBELL, el Dr. Fernando Fernández Aranda, als alumnes de 1r de Batxillerat.

Finalment, al llarg del curs diversos grups d’alumnes han participat activament en activitats educatives i divulgatives de l’IDIBELL, com les organitzades en motiu de Sinergia, on l’alumnat de 3r d’ESO i 1r i 2n de Batxillerat van visitar les instal·lacions del centre, van rebre xerrades i van participar en una gimcana de descoberta del Campus; o en la jornada UniStem Day, en la qual hi participaren els alumnes de 4t d’ESO de l’itinerari científic. I com és habitual, dos alumnes de 1r de Batxillerat han iniciat el seu Treball de Recerca sota la cotutorització de dos investigadors de l’IDIBELL, el Dr. Francisco Ciruela i la Dra. Pino Alonso.

 

 

L’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) és un centre de recerca en biomedicina creat l’any 2004. Està participat per l’Hospital Universitari de Bellvitge i l’Hospital de Viladecans de l’Institut Català de la Salut, l’Institut Català d’Oncologia, la Universitat de Barcelona i l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat.

L’IDIBELL és membre del Campus d’Excel·lència Internacional de la Universitat de Barcelona HUBc i forma part de la institució CERCA de la Generalitat de Catalunya. L’any 2009 es va convertir en un dels cinc primers centres d’investigació espanyols acreditats com a institut d’investigació sanitària per l’Instituto de Salud Carlos III. A més, forma part del programa “HR Excellence in Research” de la Unió Europea i és membre de EATRIS i REGIC. Des de l’any 2018, l’IDIBELL és un Centro Acreditado de la Fundación Científica AECC (FCAECC).

Scroll to Top