Accés a informació mèdica i emocional de qualitat durant el càncer de mama a través de plataformes digitals podria reduir el malestar de les pacients

  • Un estudi de l’IDIBELL i de l’ICO observa que el contingut més demandat a través de l’aplicació ICOnnecta’t després del diagnòstic és material audiovisual mèdic i emocional.
  • La desinformació durant la malaltia és un dels factors més estressants per a les pacients. Per això, la creació de contingut de qualitat podria ajudar a mantenir el seu benestar emocional.
NO085 - M Serra_Cancers - Imatge

El benestar emocional durant el càncer és bàsic per garantir la qualitat de vida dels pacients. Ara un estudi del grup de recerca en Psicooncologia i Salut Digital de l’IDIBELL i l’Institut Català d’Oncologia (ICO) indica que les pacients de càncer de mama mostren un gran interès pel contingut audiovisual relacionat amb qüestions mèdiques i emocionals del càncer durant els tres mesos posteriors al diagnòstic. Aquest fet subratlla la necessitat de crear i facilitar aquest tipus de continguts a les pacients per tal d’evitar possible estrès emocional derivat d’aquesta necessitat.

L’estudi liderat pel Dr. Cristian Ochoa, de l’ICO, publicat a la revista Cancers, segueix a 234 dones diagnosticades per càncer de mama que van utilitzar l’aplicació ICOnnecta’t entre març del 2019 i març del 2021. ICOnnecta’t és una plataforma creada pel mateix grup de recerca que vol donar suport a les pacients monitoritzant els seus símptomes, oferint atenció psicosocial i traslladant informació contrastada de la malaltia. D’entre les dones que van fer servir aquesta aplicació, els investigadors en van analitzar els recursos més visitats després del diagnòstic, essent els vídeos amb contingut mèdic  i emocional els més demandats. A més a més, es va observar que aquelles pacients que eren guiades per un psicòleg sanitari eren més actives que les usuàries que accedien de manera espontània.

 

La importància del suport emocional en el càncer de mama

El càncer és una malaltia que afecta totes les àrees de la vida, incloent-hi la esfera emocional. De fet, el seu diagnòstic pot desencadenar una sèrie de processos molt complexos com l’acceptació de la situació, la gestió dels símptomes físics o els reajustaments de les relacions familiars. La gestió global de la malaltia, la desinformació i els efectes secundaris provocats pel tractament augmenten la incertesa i l’estrès, que acaba afectant la qualitat de vida de les pacients.

Fins al moment, les intervencions psicosocials, que inclouen aspectes com la facilitació d’informació contrastada, el suport social o la psicoteràpia han demostrat tenir efectes positius. A més, augmentar el coneixement del càncer, les habilitats d’autogestió i l’autoeficàcia en la comunicació també podria millorar la qualitat de vida de les pacients.

 

 

L’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) és un centre de recerca en biomedicina creat l’any 2004. Està participat per l’Hospital Universitari de Bellvitge i l’Hospital de Viladecans de l’Institut Català de la Salut, l’Institut Català d’Oncologia, la Universitat de Barcelona i l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat.

L’IDIBELL és membre del Campus d’Excel·lència Internacional de la Universitat de Barcelona HUBc i forma part de la institució CERCA de la Generalitat de Catalunya. L’any 2009 es va convertir en un dels cinc primers centres d’investigació espanyols acreditats com a institut d’investigació sanitària per l’Instituto de Salud Carlos III. A més, forma part del programa “HR Excellence in Research” de la Unió Europea i és membre de EATRIS i REGIC. Des de l’any 2018, l’IDIBELL és un Centro Acreditado de la Fundación Científica AECC (FCAECC).

Scroll to Top