Cèl•lules mare modificades genèticament són efectives contra malalties respiratòries agudes

8023aran (1)

Investigadors de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) i del Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR) han demostrat que l’administració de cèl·lules mare mesenquimals modificades genèticament regenera el teixit pulmonar i atura el procés inflamatori en ratolins amb lesió pulmonar aguda.

Els resultats de l’estudi s’han publicat a la revista American Journal of Respiratory Cell and Molecular Biology.

Lesió pulmonar aguda

La lesió pulmonar aguda i la seva manifestació més severa, la síndrome de destret respiratori agut, es caracteritzen per ser processos inflamatoris molt greus que danyen els pulmons amb una mortalitat d’entre el 40% i el 50%. Actualment no existeix cap tractament eficaç més enllà de les cures pal·liatives i l’ajuda mecànica a la respiració.

“Des de fa uns anys es treballa en la administració de cèl·lules mare mesenquimals humanes procedents de teixit adipós obtingut de liposuccions en diferents patologies”, ha explicat l’investigador del grup de Genètica Molecular Humana de l’IDIBELL, Josep Maria Aran. “Nosaltres hem comprovat que aquestes cèl·lules mare són capaces d’arribar fàcilment als pulmons i allà secreten substàncies antiinflamatòries i factors de creixement”.

Senyal d’alarma

Els estudis fets fins ara amb aquestes cèl·lules han demostrat un efecte positiu. Els investigadors de l’IDIBELL i del VHIR han introduït una modificació genètica en aquestes cèl·lules que millora el tractament.

La citoquina IL33 és una proteïna que actua com a senyal d’alarma en aquests pacients. Quan s’inicia el dany als pulmons, les cèl·lules secreten aquesta substància que és altament proinflamatòria i provoca una resposta molt forta del sistema immunitari.

“Vam pensar”, explica Aran, “que si modificàvem genèticament les cèl·lules mare mesenquimals perquè secretin una molècula antagonista de IL-33 podríem aturar el procés inflamatori i vam veure que, en ratolins, l’efecte era més positiu que amb les cèl·lules sense modificar: hi ha regeneració del teixit pulmonar i pràcticament anul·la el procés inflamatori als pulmons”.

L’IDIBELL ha signat un acord de llicència amb l’empresa basca Histocell sobre aquesta modificació genètica i actualment ja estan treballant perquè aquest “medicament intel·ligent” pugui arribar a la fase clínica i provar-lo amb pacients.