El psicòleg Emmanuel Bigand explicarà a CosmoCaixa per què tots som músics

piano-ga5995e4a6_1920 (1)

Tot i no tenir cap instrucció musical, els éssers humans tenim més habilitats per entendre la música del que ens pensem. El psicòleg Emmanuel Bigand de la Universitat de Borgonya treballa amb la hipòtesi que l’aptitud humana per a la música es pot desenvolupar de forma implícita de manera similar a l’aprenentatge de la llengua. Bigand explicarà a CosmoCaixa el proper dijous 11 d’abril com els humans aprenem a ser músics sense haver rebut mai instrucció musical.

La xerrada “Som tots músics?” s’emmarca en el cicle de conferències “La música i el seu impacte en el cos i la ment” organitzat per l’Obra Social “la Caixa” i IDIBELL, sota la coordinació d’Antoni Rodríguez-Fornells (IDIBELL-ICREA-UB). Les investigacions del catedràtic de psicologia cognitiva i director del Laboratori per a la recerca de l’aprenentatge i el desenvolupament (LEAD) de Universitat de Borgonya, Emmanuel Bigand estableixen, al contrari que la visió tradicional, que els humans podem desenvolupar habilitats musicals de forma implícita sense haver rebut cap formació.

Bigand ha realitzat multitud d’experiments en l’àrea de la cognició musical en els quals les reaccions dels músics i dels no-músics no difereixen massa. Sembla doncs, que el simple acte d’escoltar peces de música occidental seria suficient per permetre el desenvolupament d’un sofisticat i implícit coneixement del sistema tonal. Segons l’investigador, la relació entre un oïdor adult occidental amb la música de la seva cultura seria similar a la d’un nen petit amb la seva llengua materna: entenen el que escolten sense ser capaços d’anomenar les estructures que percep.

Des d’aquest punt de partida, la tasca dels investigadors és descobrir quins són els processos d’adquisició de coneixement en el camp de l’acústica.

 

Cicle de conferències

El cicle de conferències “La música i el seu impacte en el cos i la ment” està organitzat per l’Obra Social la Caixa” i l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL). Les sessions tindran lloc a CosmoCaixa Barcelona del 31 de gener al 4 de juny, i reunirà experts reconeguts internacionalment com Steven Mithen, Sandra Trehub, Eckart Altenmuller, Jaume Ayats, Emmanuel Bigand i Josef Rauschecker. El cicle està coordinat per l’investigador ICREA de l’IDIBELL i la Universitat de Barcelona, ​​Antoni Rodríguez Fornells.

L’activitat pretén entendre un fenomen cultural sorprenent de la nostra espècie: la música. Les conferències tractaran sobre l’origen de la música i com ha evolucionat, des del moment en què algun dels nostres avantpassats va construir per primera vegada una flauta per començar a produir els primers sons, fa aproximadament 40.000 anys, fins a les últimes transformacions musicals i tecnològiques. Les qüestions que sorgeixen al voltant de la música són innombrables, des de com es desenvolupen les habilitats musicals en els nadons fins a què és el que caracteritza a aquelles persones amb talent per aquest art.

De fet, entendre la música, la seva relació i el seu impacte amb el nostre cos a través de l’expressió de les emocions, el seu valor com a vincle social i comunicador, la seva evolució en el temps, història i expressions culturals, “ens permetrà comprendre millor tant les futures expressions musicals com per què, en moltes cultures, s’empra la música en diferents contextos curatius”, explica Antoni Rodríguez-Fornells. El coordinador del cicle de conferències, cap del grup de recerca de Cognició i Plasticitat Cerebral de l’IDIBELL i la UB, destaca especialment “la capacitat de la música per estimular la plasticitat cerebral i contribuir a la possible reorganització dels circuits neuronals”.

Scroll to Top