L’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) ha adjudicat a l’empresa Reig Jofré un concurs per adquirir un sistema de diagnòstic de càncer d’endometri aplicable en centres d’atenció primària. Es tracta de la primera experiència de compra pública innovadora precomercial en l’àmbit sanitari que es du a terme a Catalunya. El producte, que porta el nom de GynEC-DX, es provarà en un estudi en pacients de la Gerència Territorial Metropolitana Sud, coordinat des de l’Hospital Universitari de Bellvitge.
El campus de Bellvitge és pioner al nostre país en l’aplicació d’aquest tipus de contractació pública. L’any 2011, l’Institut Català d’Oncologia (ICO), el Departament de Salut i l’empresa AstraZeneca van iniciar aquest camí amb la posada en marxa d’un programa pilot de risc compartit per donar als pacients accés a un nou medicament contra el càncer de pulmó.
El sistema de compra pública innovadora està regulat per la llei 14/2011, d’1 de juny, de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació i al text refós de la llei 30/2007, de 30 d’octubre, de contractes del sector públic. La iniciativa també es recolza en el Pla Estratègic d’Investigació i Innovació en Salut de la Generalitat de Catalunya 2012-2015.
Visibilitat de la recerca
El sistema cerca l’augment de la visibilitat local i internacional de la recerca que es du a terme a casa nostra, així com la promoció de l’aplicació dels resultats de la investigació, aprofitant la capacitat de compra del sector públic.
El director general de l’IDIBELL, Emilià Pola, que ha impulsat la posada en marxa de la compra pública innovadora a l’espai Biopol’H, explica que el model “suposa una nova manera de concebre l’adquisició de productes i serveis per part de l’Administració, centrats tradicionalment més en el procés administratiu que no pas en els resultats”. Pola destaca que el sistema es basa en “no comprar només en funció del preu, de manera immediata, sinó tenint en compte altres factors com la innovació industrial i l’estalvi que la nova tecnologia pot aportar, a llarg termini”.
Diagnòstic de càncer d’endometri
Després del programa pilot de risc compartit impulsat per l’ICO, la segona experiència de compra pública en l’àmbit de la salut que s’ha dut a terme a Catalunya és l’adquisició d’un servei de diagnòstic de càncer d’endometri, desenvolupat per l’empresa farmacèutica Reig Jofré i la biotecnològica Oryzon, totes dues catalanes. L’equip de diagnòstic es basa en una tecnologia desenvolupada per investigadors del Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR).
El càncer d’endometri és la malaltia maligna del tracte genital femení més freqüent i el càncer més comú a Espanya entre les dones, després del de mama. Més del 90 per cent dels casos apareixen en dones de més de 50 anys. El símptoma principal és el sagnat vaginal anòmal. El seu diagnòstic es realitza mitjançant histeroscòpia, un procediment invasiu hospitalari que permet veure l’interior de l’úter a través d’un sistema d’endoscòpia.
Alternativa a la histeroscòpia
L’equip desenvolupat per Reig Jofré i Oryzon permet substituir la realització de la histeroscòpia. El nou mètode diagnòstic es pot realitzar als centres d’atenció primària, la qual cosa estalvia temps i diners, a més de disminuir el patiment de les pacients. El producte ha estat validat en diversos estudis clínics i ha mostrat una eficàcia superior al 97 per cent. Malgrat això, encara no s’ha comercialitzat.
El salt al mercat el farà a l’Hospital Universitari de Bellvitge, en un estudi coordinat pel cap de servei de Ginecologia del centre hospitalari i investigador de l’IDIBELL, Jordi Ponce. En l’estudi participaran 60 pacients que es dividiran en dos grups: un serà sotmès al procediment tradicional i l’altre, al procediment innovador. La investigació compararà el cost econòmic i el benefici clínic dels dos mètodes.
Emilià Pola destaca que la realització d’aquest estudi i la incorporació de la nova tecnologia en els protocols d’atenció primària té un gran valor per l’empresa adjudicatària. El director general de l’IDIBELL remarca, a més, que si el resultat de l’estudi és positiu, el volum de negoci que pot generar la tecnologia pot ser considerable.
Per això, les empreses que han participat en aquest concurs de compra pública comparteixen els riscos de l’estudi comprometent-se a cedir una participació mínima de l’1 per cent de les vendes del producte que es realitzin durant els propers cinc anys a Catalunya.
El fet de compartir riscos en l’aplicació d’una nova tecnologia és un tret distintiu del sistema de compra pública innovadora, que permet als centres públics beneficiar-se de condicions avantatjoses i a les empreses de poder acreditar l’eficàcia del producte provat en un entorn real.