3D Virtual Ecography és el primer projecte fruit del conveni de col·laboració entre la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) i l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) per impulsar la recerca biomèdica i la transferència de tecnologia.
D’una banda, l’acord permet als estudiants de la UPC conèixer de prop les necessitats del personal sanitari per desenvolupar solucions innovadores en l’entorn hospitalari i, de l’altra, facilita als investigadors l’accés a les tecnologies existents a la UPC, específicament als grups de recerca associats a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB). La Unitat d’Innovació de l’IDIBELL participa en la gestió i seguiment d’aquesta col·laboració vehiculant les relacions entre els socis.
El projecte 3D Virtual Ecography prové d’una problemàtica real identificada pel Dr. Tomás Domingo, metge de la Unitat la Unitat del Dolor del Servei d’Anestèsia, Reanimació i Terapèutica del Dolor del HUB. Es tracta de millorar la punció ecoguiada per tractar el dolor mitjançant el disseny, construcció i validació d’un sistema que permeti obtenir una imatge 3D que faciliti visualitzar la posició i orientació de l’agulla dins el teixit del pacient de manera que es redueix el temps de punció i la molèstia per al pacient.
Dos equips de 10 estudiants cada un han dut a terme una proposta de solució dins de l’assignatura Projecte Avançat d’Enginyeria, que es fa al tercer curs dels graus de l’ETSETB de la UPC. Aquesta és una de les tres assignatures de projectes que fan els estudiants seguint la metodologia CDIO, amb la que es pretén que tinguin experiències de disseny que solucionin problemes reals. Les solucions inclouen un hardware que determina la posició de la sonda i un software de processat d’imatge que genera la visualització 3D a partir de les imatges 2D adquirides per l’ecògraf.
Per la realització del projecte, l’empresa Sonosite ha cedit un aparell d’ultrasons (M-TURBO) amb una sonda longitudinal i una de convexa, per tal de que els estudiants puguin fer proves in-situ i arribar a una solució tecnològica del problema