{"id":8006,"date":"2016-01-29T00:00:00","date_gmt":"2016-01-28T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/idibell.cat\/blog\/2016\/01\/29\/la-plasticitat-cerebral-en-pianistes-professionals-depen-de-ledat-dinici-de-lentrenament-musical\/"},"modified":"2020-05-13T19:47:18","modified_gmt":"2020-05-13T17:47:18","slug":"la-plasticitat-cerebral-en-pianistes-professionals-depen-de-ledat-dinici-de-lentrenament-musical","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/idibell.cat\/2016\/01\/la-plasticitat-cerebral-en-pianistes-professionals-depen-de-ledat-dinici-de-lentrenament-musical\/","title":{"rendered":"La plasticitat cerebral en pianistes professionals dep\u00e8n de l’edat d’inici de l’entrenament musical"},"content":{"rendered":"
Des de la segona meitat del segle XX, equips de neurocient\u00edfics d\u2019arreu del m\u00f3n han intentat entendre la capacitat que t\u00e9 el nostre cervell per adaptar-se a les experi\u00e8ncies viscudes i a l’entorn (neuroplasticitat). A l’\u00faltima d\u00e8cada, diversos estudis han investigat els canvis que poden causar certs entrenaments, com ara la pr\u00e0ctica musical (aprendre a tocar un instrument\/cantar), sobre el cervell. Els resultats d’aquestes investigacions tendeixen a mostrar que l’entrenament musical intens genera canvis en \u00e0rees sensitiu-motores i millores en la discriminaci\u00f3 auditiva i en la sincronitzaci\u00f3 motora. A m\u00e9s, certes investigacions apunten a que com m\u00e9s jove es comenci la formaci\u00f3 musical, m\u00e9s importants s\u00f3n aquests canvis estructurals i funcionals al cervell. <\/p>\n
L’estudi que el grup de recerca de la Unitat de Cognici\u00f3 i Plasticitat Cerebral de Barcelona<\/strong> (associada a la Universitat de Barcelona i a l’IDIBELL) publica a la revista cient\u00edfica NeuroImage<\/em>, ha contribu\u00eft a augmentar el nostre coneixement sobre plasticitat cerebral en m\u00fasics. Es reun\u00ed un grup de 36 pianistes d’alt rendiment (entre els quals n\u2019hi havia 21 que comen\u00e7aren la seva formaci\u00f3 musical abans dels 7 anys, i 15 que comen\u00e7aren als 7 anys o despr\u00e9s d’aquesta edat) i un altre grup de 17 estudiants universitaris sense formaci\u00f3 musical. L’objectiu era mirar les possibles difer\u00e8ncies en l’anatomia cerebral d’aquests dos grups, aix\u00ed com les possibles difer\u00e8ncies entre els pianistes que comen\u00e7aren a tocar el piano abans i despr\u00e9s dels 7 anys d’edat. S’utilitz\u00e0 la resson\u00e0ncia magn\u00e8tica estructural, un m\u00e8tode que permet obtenir mesures sobre el volum de mat\u00e8ria grisa de tot el cervell (zones que contenen principalment cossos neuronals), aix\u00ed com calcular i visualitzar les \u00e0rees a les quals existeixen difer\u00e8ncies entre els grups. A m\u00e9s, 28 dels pianistes<\/p>\n completaren una tasca de interpretaci\u00f3 d’escales musicals al piano, per obtenir una mesura objectiva de la seva habilitat i la seva precisi\u00f3 temporal quan toquen el piano. <\/p>\n Comparant amb els no-m\u00fasics es trob\u00e0 que els pianistes presentaven: m\u00e9s mat\u00e8ria grisa en \u00e0rees relacionades amb l’aprenentatge (hipocamp), amb el control i processament sensitiu-motor (putamen i t\u00e0lem), amb el sistema de recompensa i el processament emocional (am\u00edgdala), aix\u00ed com amb el processament auditiu i del llenguatge (escor\u00e7a temporal superior esquerra); per\u00f2 mostraven menys mat\u00e8ria grisa en \u00e0rees de control sensitiu-motor (gir postcentral), de processament d’est\u00edmuls musicals (escor\u00e7a temporal superior dreta) i que s’han relacionat amb la lectura de partitures (gir supramarginal). <\/p>\n A m\u00e9s, entre els pianistes s’observ\u00e0 que el putamen dret correlacionava significativament amb l’edat d’inici de l’entrenament musical (com m\u00e9s tard haguessin comen\u00e7at a tocar el piano, m\u00e9s volum de mat\u00e8ria grisa presentaven al putamen dret). El putamen \u00e9s una estructura profunda del cervell que s’encarrega principalment del control motor i l’automatitzaci\u00f3 de moviments. El volum de mat\u00e8ria grisa en aquest nucli s’ha relacionat anteriorment amb l’habilitat per tocar el piano en la mateixa direcci\u00f3 que al present estudi: com m\u00e9s habilitat per a tocar el piano (m\u00e9s automatitzaci\u00f3), menys mat\u00e8ria grisa es troba. Una de les interpretacions d’aquest resultat \u00e9s que els pianistes que han comen\u00e7at de m\u00e9s joves han pogut realitzar un proc\u00e9s d’optimitzaci\u00f3 d’un circuit molt utilitzat en aquests m\u00fasics. Aquesta podria ser tamb\u00e9 la ra\u00f3 per la qual en la comparaci\u00f3 entre m\u00fasics i no-m\u00fasics es trob\u00e0 menys mat\u00e8ria grisa en algunes \u00e0rees cerebrals relacionades amb l’execuci\u00f3 musical. <\/p>\n Respecte a la tasca d\u2019interpretaci\u00f3 d’escales, aquells pianistes que havien comen\u00e7at el seu entrenament musical abans dels 7 anys d’edat tocaven amb major regularitat que aquells que havien comen\u00e7at despr\u00e9s dels 7 anys, tot i que actualment tots els pianistes que participaren en l’estudi practicaven la mateixa quantitat d’hores i havien arribat al mateix nivell de professionalitat. <\/p>\n Com a conclusi\u00f3, aquest nou estudi observ\u00e0 que una mostra molt homog\u00e8nia de m\u00fasics (pianistes d’alt rendiment, sense difer\u00e8ncies en la quantitat d’hores de pr\u00e0ctica al llarg de la seva vida o a l’actualitat) presentava increments i decrements en el volum de mat\u00e8ria grisa en diferents regions del cervell comparant-los amb participants sense formaci\u00f3 musical. A m\u00e9s, tot i tenir el mateix nivell, haver acumulat la mateixa quantitat d’hores tocant el piano al llarg de la seva vida i practicar el mateix nombre d’hores a l’actualitat, aquells pianistes que comen\u00e7aren el seu entrenament musical abans dels 7 anys mostraven major efici\u00e8ncia cerebral i en l’execuci\u00f3 musical (observable com un menor volum al putamen dret i una major regularitat al tocar escales al piano). <\/p>\n Aquestes troballes poden ser de gran inter\u00e8s a nivell educatiu, de cara, per exemple, a integrar m\u00e9s hores de formaci\u00f3 musical dins l’educaci\u00f3 reglada, o per utilitzar la m\u00fasica com a eina d’estimulaci\u00f3 durant els primers anys de vida. <\/p>\n Aquesta investigaci\u00f3 s’ha dut a terme en col\u00b7laboraci\u00f3 entre la Unitat de Cognici\u00f3 i Plasticitat Cerebral de Barcelona<\/strong> (associada a la Universitat de Barcelona i a l’IDIBELL) i l’Institut de Fisiologia Musical i Medicina per a M\u00fasics (a la Universitat de M\u00fasica, Teatre i Mitjans de comunicaci\u00f3) de Hannover, Alemanya. <\/p>\n Refer\u00e8ncia<\/span><\/em>: <\/em> <\/p>\n <\/em>Vaquero, L., Hartmann, K., Ripoll\u00e9s, P., Rojo, N., Sierpowska, J., Fran\u00e7ois, C., C\u00e0mara, E., van Vugt, F.T., Mohammadi, B., Samii, A., M\u00fcnte, T.F., Rodr\u00edguez-Fornells, A., & Altenm\u00fcller, E. (2016) Structural neuroplasticity in expert pianists depends on the age of musical training onset. <\/em>NeuroImage, 126:106-119.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Unitat de Cognici\u00f3 i Plasticitat Cerebral de Barcelona Unitat de Cognici\u00f3 i Plasticitat Cerebral de Barcelona<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"site-sidebar-layout":"no-sidebar","site-content-layout":"page-builder","ast-site-content-layout":"","site-content-style":"default","site-sidebar-style":"default","ast-global-header-display":"","ast-banner-title-visibility":"","ast-main-header-display":"","ast-hfb-above-header-display":"","ast-hfb-below-header-display":"","ast-hfb-mobile-header-display":"","site-post-title":"","ast-breadcrumbs-content":"","ast-featured-img":"","footer-sml-layout":"","theme-transparent-header-meta":"default","adv-header-id-meta":"","stick-header-meta":"default","header-above-stick-meta":"","header-main-stick-meta":"","header-below-stick-meta":"","astra-migrate-meta-layouts":"default","ast-page-background-enabled":"default","ast-page-background-meta":{"desktop":{"background-color":"","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-opacity":"","overlay-gradient":""},"tablet":{"background-color":"","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-opacity":"","overlay-gradient":""},"mobile":{"background-color":"","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-opacity":"","overlay-gradient":""}},"ast-content-background-meta":{"desktop":{"background-color":"var(--ast-global-color-5)","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-opacity":"","overlay-gradient":""},"tablet":{"background-color":"var(--ast-global-color-5)","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-opacity":"","overlay-gradient":""},"mobile":{"background-color":"var(--ast-global-color-5)","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-opacity":"","overlay-gradient":""}},"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"class_list":["post-8006","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-sin-categorizar"],"publishpress_future_action":{"enabled":false,"date":"2025-03-02 13:43:49","action":"change-status","newStatus":"draft","terms":[],"taxonomy":"category"},"publishpress_future_workflow_manual_trigger":{"enabledWorkflows":[]},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8006","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=8006"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8006\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=8006"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=8006"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=8006"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}