{"id":7454,"date":"2019-06-27T00:00:00","date_gmt":"2019-06-26T22:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/idibell.cat\/blog\/2019\/06\/27\/lestructura-cerebral-determina-les-diferencies-individuals-davant-la-sensibilitat-musical\/"},"modified":"2020-05-13T19:45:56","modified_gmt":"2020-05-13T17:45:56","slug":"lestructura-cerebral-determina-les-diferencies-individuals-davant-la-sensibilitat-musical","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/idibell.cat\/2019\/06\/lestructura-cerebral-determina-les-diferencies-individuals-davant-la-sensibilitat-musical\/","title":{"rendered":"L\u2019estructura cerebral determina les difer\u00e8ncies individuals davant la sensibilitat musical"},"content":{"rendered":"

L\u2019estructura de la subst\u00e0ncia blanca del cervell reflecteix la sensibilitat musical, segons un treball del Grup de Recerca en Cognici\u00f3 i Plasticitat Cerebral de l\u2019Institut de Neuroci\u00e8ncies de la Universitat de Barcelona (UBNeuro) i de l\u2019Institut d\u2019Investigaci\u00f3 Biom\u00e8dica de Bellvitge (UB-IDIBELL). El treball, publicat a Journal of Neuroscience, mostra que la connectivitat de la subst\u00e0ncia blanca, el teixit a trav\u00e9s del qual es comuniquen les diferents \u00e0rees del sistema nervi\u00f3s central, \u00e9s clau per entendre per qu\u00e8 ens agrada o no la m\u00fasica. A m\u00e9s, tamb\u00e9 confirma que, per tal que les persones sentin plaer amb la m\u00fasica, \u00e9s necessari que les estructures cerebrals relacionades amb la recompensa als est\u00edmuls treballin conjuntament amb les estructures relacionades amb la percepci\u00f3.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

L\u2019investigador de la UB Josep Marco Pallar\u00e9s lidera aquest estudi, en qu\u00e8 tamb\u00e9 han participat Antoni Rodr\u00edguez Fornells (UB-IDIBELL-ICREA), Noelia Mart\u00ednez Molina (Universitat d\u2019H\u00e8lsinki, Finl\u00e0ndia), Ernest Mas Herrero i Robert Zatorre (Universitat McGill, Montreal).<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

Persones que no senten plaer amb la m\u00fasica<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

Escoltar m\u00fasica es considera com una activitat gratificant a tot el m\u00f3n, per\u00f2 treballs anteriors d\u2019aquest grup de recerca han demostrat que existeix una gran variabilitat individual: des de persones que pr\u00e0cticament no podrien viure sense la m\u00fasica, fins a persones que no n\u2019obtenen cap plaer, una condici\u00f3 que s\u2019ha anomenat anhedonia musical espec\u00edfica. Segons Josep Marco Pallar\u00e9s, \u00abaquest fenomen es dona en poblaci\u00f3 sana, sense cap mena de patologia\u00bb. \u00abAix\u00ed doncs \u2014continua\u2014, les persones amb anhedonia musical espec\u00edfica gaudeixen d\u2019altres est\u00edmuls plaents (com el menjar o les recompenses monet\u00e0ries), per\u00f2 no s\u00f3n sensibles a la recompensa musical\u00bb.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

L\u2019estudi de l\u2019anhedonia musical espec\u00edfica ha determinat que les difer\u00e8ncies individuals respecte a la recompensa musical estan relacionades amb la connectivitat funcional \u2014els patrons d\u2019activaci\u00f3 neuronal de diferents regions cerebrals\u2014 entre les \u00e0rees de percepci\u00f3 auditiva: en concret, entre l\u2019escor\u00e7a supratemporal i una \u00e0rea clau en el processament de la recompensa, l\u2019estriat ventral. \u00c9s a dir, que la sensibilitat musical dep\u00e8n del treball conjunt d\u2019aquestes dues \u00e0rees.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

Estudiar l\u2019estructura de les connexions cerebrals<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

L\u2019objectiu de la nova recerca ha estat esbrinar si la sensibilitat a la m\u00fasica es veu determinada per com es connecten les \u00e0rees de processament perceptiu i les \u00e0rees del circuit de recompensa. L\u2019experiment es va fer amb trenta-vuit voluntaris sans utilitzant la t\u00e8cnica de resson\u00e0ncia magn\u00e8tica per difusi\u00f3, que permet reconstruir l\u2019estructura de la subst\u00e0ncia blanca cerebral, \u00e9s a dir, els feixos de subst\u00e0ncia blanca que connecten les diferents regions cerebrals.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

La sensibilitat a la m\u00fasica dels participants es va determinar mitjan\u00e7ant la puntuaci\u00f3 obtinguda en un q\u00fcestionari desenvolupat pel mateix grup de recerca, el Barcelona Music Reward Questionnaire (BMRQ), que determinava quina sensibilitat musical tenien. Despr\u00e9s, durant la sessi\u00f3 de resson\u00e0ncia magn\u00e8tica, els participants havien d\u2019escoltar fragments de can\u00e7ons del g\u00e8nere cl\u00e0ssic i proporcionar valors de plaer en una escala de l\u20191 al 4 en temps real. Per controlar la resposta cerebral davant d\u2019altres tipus de recompenses, els participants tamb\u00e9 havien de jugar a una activitat d\u2019apostes monet\u00e0ries en qu\u00e8 podien guanyar o perdre diners reals. El fet que cap dels participants mostr\u00e9s una baixa puntuaci\u00f3 a les escales de recompensa general \u00e9s una demostraci\u00f3 que les difer\u00e8ncies individuals en el processament de la recompensa estaven restringides al domini musical i no a altres est\u00edmuls.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

Els resultats de l\u2019experiment mostren que existeix una relaci\u00f3 entre els feixos de subst\u00e0ncia blanca que connecten l\u2019\u00e0rea de percepci\u00f3 musical i l\u2019activitat del sistema de recompensa. Segons Josep Marco Pallar\u00e9s, \u00abl\u2019estudi demostra que la sensibilitat per la m\u00fasica est\u00e0 relacionada amb els feixos de subst\u00e0ncia blanca que connecten, d\u2019una banda, l\u2019escor\u00e7a supratemporal amb l\u2019escor\u00e7a orbitofrontal i, d\u2019altra banda, l\u2019escor\u00e7a orbitofrontal amb l\u2019estriat ventral\u00bb.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

\u00abEl fet que s\u2019utilitzi l\u2019escor\u00e7a orbitofrontal \u2014continua l\u2019investigador\u2014 \u00e9s perqu\u00e8 no existeixen feixos de subst\u00e0ncia blanca que connectin de manera directa l\u2019escor\u00e7a supratemporal i l\u2019estriat ventral, i per tant, les \u00e0rees de processament perceptiu i les \u00e0rees del circuit de recompensa s\u2019han de connectar a trav\u00e9s d\u2019una altra estructura\u00bb.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

Per qu\u00e8 nom\u00e9s existeix l\u2019anhedonia musical?<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

Aquests resultats ressalten la necessitat d\u2019ampliar el focus d\u2019estudi per tal d\u2019entendre el funcionament del sistema de recompensa del cervell. \u00abNo ens podem limitar a estudiar nom\u00e9s la xarxa de recompensa, sin\u00f3 que necessitem con\u00e8ixer com accedeixen els diferents est\u00edmuls al sistema de recompensa. Aix\u00f2 podria ser clau per entendre per quin motiu hi ha anhedonies espec\u00edfiques respecte a un est\u00edmul determinat com la m\u00fasica, per\u00f2 no respecte a la resta d\u2019est\u00edmuls, com el joc o els aliments, la qual cosa podria tenir aplicacions en la comprensi\u00f3 de certes patologies relacionades amb addiccions espec\u00edfiques o anhedonies espec\u00edfiques cap a certs est\u00edmuls\u00bb, conclou Josep Marco Pallar\u00e9s.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

L\u2019estructura de la subst\u00e0ncia blanca del cervell reflecteix la sensibilitat musical, segons un treball del Grup de Recerca en Cognici\u00f3 i Plasticitat Cerebral de l\u2019Institut de Neuroci\u00e8ncies de la Universitat de Barcelona (UBNeuro) i de l\u2019Institut d\u2019Investigaci\u00f3 Biom\u00e8dica de Bellvitge (UB-IDIBELL). El treball, publicat a Journal of Neuroscience, mostra que la connectivitat de la subst\u00e0ncia […]<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":10469,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"site-sidebar-layout":"no-sidebar","site-content-layout":"page-builder","ast-site-content-layout":"","site-content-style":"default","site-sidebar-style":"default","ast-global-header-display":"","ast-banner-title-visibility":"","ast-main-header-display":"","ast-hfb-above-header-display":"","ast-hfb-below-header-display":"","ast-hfb-mobile-header-display":"","site-post-title":"","ast-breadcrumbs-content":"","ast-featured-img":"","footer-sml-layout":"","theme-transparent-header-meta":"default","adv-header-id-meta":"","stick-header-meta":"default","header-above-stick-meta":"","header-main-stick-meta":"","header-below-stick-meta":"","astra-migrate-meta-layouts":"default","ast-page-background-enabled":"default","ast-page-background-meta":{"desktop":{"background-color":"","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-gradient":""},"tablet":{"background-color":"","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-gradient":""},"mobile":{"background-color":"","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-gradient":""}},"ast-content-background-meta":{"desktop":{"background-color":"var(--ast-global-color-5)","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-gradient":""},"tablet":{"background-color":"var(--ast-global-color-5)","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-gradient":""},"mobile":{"background-color":"var(--ast-global-color-5)","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-gradient":""}},"footnotes":""},"categories":[368,340],"tags":[],"publishpress_future_action":{"enabled":false,"date":"2024-05-04 21:40:17","action":"change-status","newStatus":"draft","terms":[],"taxonomy":"category"},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7454"}],"collection":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7454"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7454\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/media\/10469"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7454"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7454"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7454"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}