{"id":21226,"date":"2022-04-27T08:21:43","date_gmt":"2022-04-27T06:21:43","guid":{"rendered":"https:\/\/idibell.cat\/?p=21226"},"modified":"2022-04-28T09:31:42","modified_gmt":"2022-04-28T07:31:42","slug":"conclou-la-segona-edicio-del-projecte-vacunaccio-com-immunitzar-se-contra-la-desinformacio","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/idibell.cat\/2022\/04\/conclou-la-segona-edicio-del-projecte-vacunaccio-com-immunitzar-se-contra-la-desinformacio\/","title":{"rendered":"Conclou la segona edici\u00f3 del projecte \u201cVacunAcci\u00f3: com immunitzar-se contra la desinformaci\u00f3\u201d"},"content":{"rendered":"

Des d\u2019un v\u00eddeo per a TikTok fins a un conte infantil, passant per plafons informatius o per campanyes d\u2019Instagram: aquests han estat els projectes que els alumnes de 4t d\u2019ESO de l\u2019Escola Pia de Granollers<\/strong> han elaborat per conscienciar la poblaci\u00f3 dels beneficis de la vacunaci\u00f3 i per contrarestar les not\u00edcies falses i els moviments antivacunes. Els treballs, tots ells molt originals, han culminat el projecte educatiu VacunAcci\u00f3<\/em> del curs 2021-22, que l\u2019IDIBELL, en el marc del programa Escolab<\/strong> de l\u2019ajuntament de Barcelona, ha dut a terme per segon any consecutiu, despr\u00e9s d\u2019una prova pilot realitzada amb l\u2019Escola Virolai durant el curs passat.<\/p>\n

L\u2019activitat s\u2019ha desenvolupat al llarg de dos mesos, durant els quals s\u2019han organitzat tres sessions de treball i di\u00e0leg<\/strong> que han comptat amb la implicaci\u00f3 d\u2019un nombr\u00f3s grup d\u2019investigadores i investigadors del grup de recerca en infeccions i c\u00e0ncer<\/strong> de l\u2019Institut d\u2019Investigaci\u00f3 Biom\u00e8dica de Bellvitge (IDIBELL) i l\u2019Institut Catal\u00e0 d\u2019Oncologia (ICO). Marisa Mena, Raquel Ib\u00e1\u00f1ez, Beatriz Serrano, Laura Asensio, Pedro Jes\u00fas Vidal i Maryam Choulli han estat les investigadores i investigador que han mostrat als alumnes qu\u00e8 s\u00f3n les vacunes, com s\u2019obtenen, qu\u00e8 \u00e9s la immunitat de grup, com funcionen els calendaris de vacunaci\u00f3, on podem trobar informaci\u00f3 fiable i de quina forma els moviments antivacunes han impactat negativament en la salut global. Precisament en un moment en qu\u00e8, arran de la pand\u00e8mia de COVID-19, els moviments negacionistes i les fake news<\/em> han sofert una important revifada, el projecte ha tingut una molt bona acollida entre l\u2019alumnat. La Unitat de Comunicaci\u00f3 i Mecenatge de l\u2019IDIBELL ha estat la responsable d\u2019implementar el projecte a l\u2019aula.<\/p>\n

VacunAcci\u00f3<\/em> s\u2019ha estructurat en un seguit d\u2019activitats basades en la reflexi\u00f3 i la descoberta<\/strong>, el treball aut\u00f2nom<\/strong> de l\u2019alumnat, la formaci\u00f3 de grups d\u2019experts per al debat<\/strong>, el disseny d\u2019un estudi <\/strong>per esbrinar si el seu entorn proper t\u00e9 una percepci\u00f3 negativa de les vacunes i els seus efectes, l\u2019adquisici\u00f3 d\u2019eines per cercar informaci\u00f3 fiable<\/strong> i, finalment, l\u2019elaboraci\u00f3 d\u2019un producte final clar i definit amb un impacte directe sobre la societat <\/strong>a la qual pertanyen: una campanya de conscienciaci\u00f3<\/strong> contra els moviments antivacunes, o b\u00e9 a favor de les vacunes. Els treballs finals resultants del projecte s\u2019han centrat en les diverses franges d\u2019edat de la poblaci\u00f3 i han proposat diferents mitjans de difusi\u00f3 dels missatges. P\u00f2sters, posts per a xarxes socials, un conte per a infants, v\u00eddeos per a Instagram i TikTok han estat les idees que, despr\u00e9s de treballar-les en equip, han presentat els alumnes durant la sessi\u00f3 final de VacunAcci\u00f3.<\/p>\n

En conjunt, l\u2019activitat s\u2019ha fonamentat en l\u2019aprenentatge basat en projectes <\/strong>i ha pret\u00e8s, en darrera inst\u00e0ncia, potenciar l\u2019esperit cr\u00edtic <\/strong>de l\u2019alumnat i equipar-lo amb eines que li permetin diferenciar entre missatges alarmistes, conspiranoics o “alternatius”, que defensen idees que no han estat demostrades, i fets i evid\u00e8ncies sobre l\u2019efic\u00e0cia de les vacunes. D\u2019aquesta manera, s\u2019ha volgut contribuir a formar ciutadanes i ciutadans amb criteri propi<\/strong>, capa\u00e7os d\u2019identificar i rebatre missatges sense fonament cient\u00edfic.<\/p>\n

 <\/p>\n

Aqu\u00ed teniu un recull de les campanyes de conscienciaci\u00f3 creades pels alumnes:<\/strong><\/p>\n

Atenci\u00f3, FAKE NEWS!<\/strong><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

El perqu\u00e8 de les vacunes<\/strong><\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Et tocar\u00e0 abans la loteria<\/strong><\/p>\n