{"id":20036,"date":"2021-12-17T12:06:20","date_gmt":"2021-12-17T11:06:20","guid":{"rendered":"https:\/\/idibell.cat\/?p=20036"},"modified":"2021-12-17T12:06:20","modified_gmt":"2021-12-17T11:06:20","slug":"el-cac-lidibell-i-lhospital-de-bellvitge-ofereixen-a-les-escoles-un-curs-per-prevenir-les-addiccions-als-videojocs-i-als-jocs-daposta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/idibell.cat\/2021\/12\/el-cac-lidibell-i-lhospital-de-bellvitge-ofereixen-a-les-escoles-un-curs-per-prevenir-les-addiccions-als-videojocs-i-als-jocs-daposta\/","title":{"rendered":"El CAC, l\u2019IDIBELL i l\u2019Hospital de Bellvitge ofereixen a les escoles un curs per prevenir les addiccions als v\u00eddeojocs i als jocs d\u2019aposta"},"content":{"rendered":"

El Consell de l\u2019Audiovisual de Catalunya (CAC), a trav\u00e9s del programa eduCAC, el grup de recerca en Psiquiatria i Salut Mental<\/a> de l\u2019Institut d\u2019Investigaci\u00f3 Biom\u00e8dica de Bellvitge (IDIBELL) i l\u2019Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) han elaborat uns materials did\u00e0ctics per promoure un \u00fas saludable i un consum cr\u00edtic dels videojocs, aix\u00ed com per\u00a0 prevenir i identificar conductes problem\u00e0tiques amb el joc i les apostes en l\u00ednia.<\/p>\n

Es tracta de la unitat did\u00e0ctica Qu\u00e8 t\u2019hi jugues?<\/em>, adre\u00e7ada a l\u2019alumnat de 3r i 4t d\u2019ESO. L\u2019activitat, dissenyada per ser efectuada a classe, est\u00e0 programada a partir de les compet\u00e8ncies de l\u2019\u00e0mbit Cultura i Valors \u00c8tics (i Tutoria) del curr\u00edculum de secund\u00e0ria.<\/p>\n

Les activitats did\u00e0ctiques prenen com a punt de partida recursos externs (articles, reportatges, etc.) i l\u2019experi\u00e8ncia de l\u2019alumnat per aconseguir que, a partir de la seva realitat, reflexioni i prengui consci\u00e8ncia del funcionament social i psicol\u00f2gic dels videojocs i els jocs d\u2019atzar en l\u00ednia, amb la finalitat de fer un consum responsable i cr\u00edtic de l\u2019entreteniment.<\/p>\n

El president del CAC, Roger Loppacher, ha explicat que l\u2019augment detectat pels experts en els darrers anys de joves que desenvolupen joc patol\u00f2gic o addiccions al videojocs \u00e9s altament preocupant i que cal prendre mesures per evitar-ho. \u201cEls informes del CAC revelen que els joves estan fortament exposats a la publicitat dels jocs i les apostes en l\u00ednia, i per tant, a m\u00e9s d\u2019una necess\u00e0ria i estricta regulaci\u00f3, cal educar i fomentar l\u2019esperit cr\u00edtic davant de missatges que mostren aquest joc com un mode de vida<\/em>\u201d, ha dit.<\/p>\n

Susana Jim\u00e9nez Murcia, investigadora principal de l\u2019IDIBELL i Coordinadors de la Unitat de Joc Patol\u00f2gic de l\u2019Hospital Universitari de Bellvitge, ha dit que \u201csi l\u2019any 2005 nom\u00e9s un 2% del pacients que sol\u00b7licitaven tractament a la Unitat tenien entre 16 i 21 anys, durant el 2021 aquesta taxa ha augmentat fins el 9,5%<\/em>\u201d. De tots aquests adolescents i joves, un 26,4% ho fa per problemes amb l\u2019\u00fas dels videojocs i un 63,6% consulten per addicci\u00f3 als jocs d\u2019atzar. I, m\u00e9s concretament, un 52,4% ho fan per jocs de tipus estrat\u00e8gic com les apostes esportives.<\/p>\n

\u201cL\u2019edat mitjana, quan arriben a consulta, \u00e9s de 19 anys i l\u2019evoluci\u00f3 del seu trastorn \u00e9s molt r\u00e0pida, poc m\u00e9s d\u20191 any i mig i, gaireb\u00e9, un 40% d\u2019ells ja acumulen deutes<\/em>\u201d, diu Jim\u00e9nez, que afegeix, en relaci\u00f3 amb l\u2019efecte que ha tingut la pand\u00e8mia: \u201cComparant dades d\u2019abans i despr\u00e9s del confinament s\u2019ha pogut identificar una disminuci\u00f3 de l\u2019edat i m\u00e9s nivell d\u2019estudis, en el moment de la consulta, aix\u00ed com un increment dels casos per addicci\u00f3 als videojocs<\/em>\u201d.<\/p>\n

 <\/p>\n

El risc de desenvolupar addicions i joc patol\u00f2gic<\/h3>\n

Estudis recents indiquen que el 82,2% dels estudiants de 14-18 anys juguen a videojocs (96,0% nois i 69,0% noies). Quant m\u00e9s joves s\u00f3n, m\u00e9s freq\u00fcent \u00e9s l\u2019\u00fas dels videojocs. En concret, els i les alumnes de 14 anys tenen una prevalen\u00e7a del 85,5% d\u2019\u00fas de videojocs, percentatge que va baixant conforme es fan grans, fins el 78,1% dels alumnes de 18 anys.<\/p>\n

La prevalen\u00e7a de trastorns a causa dels videojocs est\u00e0 estimada entre el 1,96% i el 3,05% de la poblaci\u00f3, en funci\u00f3 de la metodologia utilitzada, segons un estudi que recull les dades de 53 estudis realitzats el 2009 en 17 pa\u00efsos i que analitzen un total de 226.247 persones.<\/p>\n

Pel que fa als jocs d\u2019atzar o d\u2019aposta, el 10,3% dels joves de 14 a 18 anys han jugat diners en el darrer any, malgrat ser una pr\u00e0ctica prohibida per als menors d\u2019edat. La prevalen\u00e7a per sexes \u00e9s del 17,4% per als nois i del 3,6% per a les noies. Al contrari que en els videojocs, en el cas dels jocs i les apostes en l\u00ednia, la prevalen\u00e7a creix amb l\u2019edat. Aix\u00ed, el 8,0% dels joves (nois i noies) de 14 anys aposten diners en l\u00ednia, i el percentatge creix paulatinament amb l\u2019edat, fins arribar al 14,6% en el cas dels joves de 18 anys.<\/p>\n

Segons un estudi realitzat entre adolescents de 7 pa\u00efsos europeus (entre ells l\u2019Estat espanyol) un 3,6% dels participants presenta risc o pateix una addicci\u00f3 als jocs d\u2019atzar o d\u2019aposta.<\/p>\n

 <\/p>\n

Els materials did\u00e0ctics<\/h3>\n

El curs Qu\u00e8 t\u2019hi jugues?<\/em>, que es pot descarregar del web del programa eduCAC<\/a>, est\u00e0 integrat per 15 activitats did\u00e0ctiques dividides en tres parts: videojocs, jocs d\u2019atzar i apostes en l\u00ednia, i una part final per avaluar les mat\u00e8ries apreses, aix\u00ed com per fer un projecte d\u2019aula, en el qual poden organitzar un campionat d\u2019e-sports<\/em> a l\u2019escola o enregistrar un podcast.<\/em><\/p>\n

En la part dedicada als videojocs, es reflexiona sobre quins h\u00e0bits tenen, se\u2019ls convida a que facin un seguiment de quantes hores juguen a la setmana i si aix\u00f2 interfereix o condiciona altres formes d\u2019oci, s\u2019aborda el tema de la seguretat de la plataformes de videojocs i se\u2019ls introdueix en el codi PEGI (senyalitzaci\u00f3).<\/p>\n

Aix\u00ed mateix, es reflexiona sobre els valors que transmeten els videojocs i sobre els estereotips de g\u00e8nere. Tamb\u00e9 s\u2019analitzen les loot boxes<\/em>,<\/em> caixes bot\u00ed virtuals en els videojocs que el jugador pot obtenir de dues maneres: comprant o jugant, \u00e9s a dir, invertint diners (pay to win<\/em>) o temps. Aquestes caixes utilitzen patrons de refor\u00e7 aleatoris que poden generar un proc\u00e9s addictiu que comparteix similituds amb els jocs d\u2019atzar. En aquest sentit, la unitat ofereix recursos com ara testimonis de persones que han desenvolupat algun tipus d\u2019addicci\u00f3 als videojocs.<\/p>\n

Pel que fa a les sessions dedicades als jocs d\u2019atzar i a les apostes en l\u00ednia es reflexiona sobre el negoci que hi ha darrera aquests jocs i s\u2019analitzen els valor que transmeten els tipsters<\/em> (<\/em>experts en apostes a internet)<\/em> i si fan publicitat encoberta. Tamb\u00e9 es repassen les pol\u00edtiques d\u2019acc\u00e9s a les webs d\u2019apostes i la normativa per jugar, i es debat a partir del testimoni de persones que han patit addiccions i han hagut de rebre tractament.<\/p>\n

 <\/p>\n

Prova pilot el primer trimestre de 2022<\/strong><\/h4>\n

Amb l\u2019objectiu d\u2019estudiar els h\u00e0bits de joc social, problem\u00e0tic i patol\u00f2gic, aix\u00ed com l\u2019\u00fas de videojocs en adolescents, i testar els materials, conjuntament amb les persones expertes de l\u2019IDIBELL i l\u2019Hospital de Bellvitge, es dur\u00e0 a terme, de gener a mar\u00e7 de 2022, una prova pilot a l\u2019alumnat de 3r i 4t de l\u2019ESO de l\u2019escola Virolai i l\u2019IES Bellvitge.<\/p>\n

Durant el pilotatge, els investigadors estudiaran els h\u00e0bits de joc social, problem\u00e0tic i patol\u00f2gic i l\u2019\u00fas de videojocs en els adolescents, amb l\u2019objectiu d\u2019avaluar la funcionalitat i l\u2019efic\u00e0cia de la unitat did\u00e0ctica.<\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

L\u2019Institut d’Investigaci\u00f3 Biom\u00e8dica de Bellvitge (IDIBELL) \u00e9s un centre de recerca en biomedicina creat l\u2019any 2004. Est\u00e0 participat per l’Hospital Universitari de Bellvitge i l\u2019Hospital de Viladecans de l’Institut Catal\u00e0 de la Salut, l’Institut Catal\u00e0 d’Oncologia, la Universitat de Barcelona i l\u2019Ajuntament de l\u2019Hospitalet de Llobregat.<\/em><\/p>\n

L\u2019IDIBELL \u00e9s membre del Campus d’Excel\u00b7l\u00e8ncia Internacional de la Universitat de Barcelona HUBc i forma part de la instituci\u00f3 CERCA de la Generalitat de Catalunya. L’any 2009 es va convertir en un dels cinc primers centres d\u2019investigaci\u00f3 espanyols acreditats com a institut d\u2019investigaci\u00f3 sanit\u00e0ria per l\u2019Instituto de Salud Carlos III. A m\u00e9s, forma part del programa \u201cHR Excellence in Research\u201d de la Uni\u00f3 Europea i \u00e9s membre de EATRIS i REGIC. Des de l\u2019any 2018, l\u2019IDIBELL \u00e9s un Centro Acreditado de la Fundaci\u00f3n Cient\u00edfica AECC (FCAECC).<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Es reflexiona sobre el temps que es dedica a jugar, els estereotips i els valors que poden transmetre els videojocs<\/p>\n","protected":false},"author":8,"featured_media":20040,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"site-sidebar-layout":"default","site-content-layout":"default","ast-site-content-layout":"","site-content-style":"default","site-sidebar-style":"default","ast-global-header-display":"","ast-banner-title-visibility":"","ast-main-header-display":"","ast-hfb-above-header-display":"","ast-hfb-below-header-display":"","ast-hfb-mobile-header-display":"","site-post-title":"","ast-breadcrumbs-content":"","ast-featured-img":"","footer-sml-layout":"","theme-transparent-header-meta":"default","adv-header-id-meta":"","stick-header-meta":"default","header-above-stick-meta":"","header-main-stick-meta":"","header-below-stick-meta":"","astra-migrate-meta-layouts":"default","ast-page-background-enabled":"default","ast-page-background-meta":{"desktop":{"background-color":"","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-opacity":"","overlay-gradient":""},"tablet":{"background-color":"","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-opacity":"","overlay-gradient":""},"mobile":{"background-color":"","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-opacity":"","overlay-gradient":""}},"ast-content-background-meta":{"desktop":{"background-color":"var(--ast-global-color-5)","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-opacity":"","overlay-gradient":""},"tablet":{"background-color":"var(--ast-global-color-5)","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-opacity":"","overlay-gradient":""},"mobile":{"background-color":"var(--ast-global-color-5)","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-opacity":"","overlay-gradient":""}},"footnotes":""},"categories":[491,340,457,429],"tags":[],"class_list":["post-20036","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-divulgacio-i-educacio","category-neurociencies","category-p-de-neurociencies","category-psiquiatria-i-salut-mental"],"publishpress_future_action":{"enabled":false,"date":"2025-01-29 05:02:04","action":"change-status","newStatus":"draft","terms":[],"taxonomy":"category"},"publishpress_future_workflow_manual_trigger":{"enabledWorkflows":[]},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/20036","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/users\/8"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=20036"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/20036\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":20039,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/20036\/revisions\/20039"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/media\/20040"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=20036"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=20036"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=20036"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}