{"id":18147,"date":"2021-06-23T08:58:50","date_gmt":"2021-06-23T06:58:50","guid":{"rendered":"https:\/\/idibell.cat\/?p=18147"},"modified":"2021-06-23T12:27:51","modified_gmt":"2021-06-23T10:27:51","slug":"conclou-la-primera-edicio-del-projecte-vacunaccio-com-immunitzar-se-contra-la-desinformacio","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/idibell.cat\/2021\/06\/conclou-la-primera-edicio-del-projecte-vacunaccio-com-immunitzar-se-contra-la-desinformacio\/","title":{"rendered":"Conclou la primera edici\u00f3 del projecte \u201cVacunAcci\u00f3: com immunitzar-se contra la desinformaci\u00f3\u201d"},"content":{"rendered":"

Dimecres 16 de juny va finalitzar el projecte pilot que ha ideat el programa Escolab de l\u2019Ajuntament de Barcelona, juntament amb l\u2019IDIBELL i l\u2019Escola Virolai de Barcelona. L\u2019activitat s\u2019ha desenvolupat durant dos mesos i ha creat propostes de conscienciaci\u00f3 sobre la import\u00e0ncia de la vacunaci\u00f3.<\/p>\n

Precisament en un moment en qu\u00e8, arran de la pand\u00e8mia de COVID-19, els moviments antivacunes i negacionistes han sofert una important revifada, el projecte ha tingut una bona acollida entre l\u2019alumnat. Durant diverses sessions virtuals, l\u2019alumnat ha apr\u00e8s quin \u00e9s l\u2019origen de les vacunes, els diversos tipus de vacunes que existeixen i com trobar-ne informaci\u00f3 vera\u00e7 per defugir la informaci\u00f3 no verificada. Les propostes de conscienciaci\u00f3 resultants del projecte s\u2019han centrat en les diverses franges d\u2019edat de la poblaci\u00f3 i han proposat diferents mitjans de difusi\u00f3 dels missatges. P\u00f2sters, posts per a xarxes socials, un v\u00eddeo per a infants<\/a> i un rap<\/a> dedicat a adolescents i joves han estat les idees que, despr\u00e9s de treballar-les en equip, han presentat els alumnes.<\/p>\n

En el projecte s\u2019hi ha involucrat un nombr\u00f3s grup d\u2019investigadores i investigadors del grup de recerca en infeccions i c\u00e0ncer<\/a> de l\u2019Institut d\u2019Investigaci\u00f3 Biom\u00e8dica de Bellvitge (IDIBELL) i l\u2019Institut Catal\u00e0 d\u2019Oncologia (ICO), format per Beatriz Serrano, Raquel Iba\u00f1ez, Jon Frias-G\u00f3mez, \u00c1lvaro Carmona i Claudia Robles, coordinats per la Dra. Marisa Mena, i hi han participat alumnes de 4t d\u2019ESO i professors de l\u2019escola Virolai de Barcelona. La Unitat de Comunicaci\u00f3 de l\u2019IDIBELL i l\u2019equip d\u2019EscoLab han estat els responsables d\u2019impulsar i d\u2019avaluar la primera edici\u00f3 d\u2019aquest projecte, que alhora n\u2019\u00e9s una prova pilot.<\/p>\n

L\u2019activitat s\u2019ha fonamentat en l\u2019aprenentatge basat en projectes <\/strong>i ha pret\u00e8s, en darrera inst\u00e0ncia, potenciar l\u2019esperit cr\u00edtic <\/strong>de l\u2019alumnat i equipar-lo amb eines que li permetin diferenciar entre missatges alarmistes, conspiranoics o “alternatius”, que defensen idees que no han estat demostrades, i fets i evid\u00e8ncies sobre l\u2019efic\u00e0cia de les vacunes. D\u2019aquesta manera, s\u2019ha volgut contribuir a formar ciutadanes i ciutadans amb criteri propi<\/strong>, capa\u00e7os d\u2019identificar i rebatre missatges sense fonament cient\u00edfic.<\/p>\n

El projecte VacunAcci\u00f3<\/em> s\u2019estructura en un seguit d\u2019activitats basades en la reflexi\u00f3 i la descoberta<\/strong>, el treball aut\u00f2nom de l\u2019alumnat, la formaci\u00f3 de grups d\u2019experts per al debat, el disseny d\u2019un estudi per esbrinar si el seu entorn proper t\u00e9 una percepci\u00f3 negativa de les vacunes i els seus efectes, l\u2019adquisici\u00f3 d\u2019eines per cercar informaci\u00f3 fiable i, finalment, l\u2019elaboraci\u00f3 d\u2019un producte final clar i definit que tingui un impacte directe sobre la societat a la qual pertanyen: una campanya de conscienciaci\u00f3 contra els moviments antivacunes, o b\u00e9 a favor de les vacunes.<\/p>\n

En vista de l\u2019\u00e8xit que ha tingut el projecte, la intenci\u00f3 de repetir-lo durant el curs vinent i d\u2019obrir-lo a altres centres educatius est\u00e0 sobre la taula.<\/p>\n