{"id":16114,"date":"2020-12-17T09:28:53","date_gmt":"2020-12-17T08:28:53","guid":{"rendered":"https:\/\/idibell.cat\/?p=16114"},"modified":"2020-12-17T10:14:21","modified_gmt":"2020-12-17T09:14:21","slug":"lestat-espanyol-se-situa-entre-els-paisos-mes-permissius-davant-les-interferencies-de-la-industria-del-tabac-en-les-politiques-de-control","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/idibell.cat\/2020\/12\/lestat-espanyol-se-situa-entre-els-paisos-mes-permissius-davant-les-interferencies-de-la-industria-del-tabac-en-les-politiques-de-control\/","title":{"rendered":"L\u2019Estat espanyol se situa entre els pa\u00efsos m\u00e9s permissius davant les interfer\u00e8ncies de la ind\u00fastria del tabac en les pol\u00edtiques de control"},"content":{"rendered":"

L’Estat espanyol se situa entre els pa\u00efsos que han fet menys per evitar la interfer\u00e8ncia de la ind\u00fastria del tabac en les pol\u00edtiques de control del tabaquisme durant el per\u00edode de l’2018 a l’2019. Aix\u00ed ho indica l’\u00faltim ‘\u00cdndex Global de Interfer\u00e8ncia de la Ind\u00fastria del Tabac\u2019<\/a> que es va fer p\u00fablic el passat 17 de novembre. En aquest informe es classifica el comportament de 57 pa\u00efsos i les mesures que prenen els governs dels diferents nivells estatals per contrarestar les interfer\u00e8ncies de la ind\u00fastria del tabac, tal com indica el Conveni Marc de l’OMS per al Control del Tabac, tractat internacional de qu\u00e8 l’estat Espanyol \u00e9s signatari des de 2005.<\/p>\n

De fet, l\u2019Estat espanyol, en la posici\u00f3 36 de 57, ha rebut una puntuaci\u00f3 similar a Kazast\u00e1n, Malasia i Alemanya, que aquest cas tampoc surt ben parada. El llistat l\u2019encap\u00e7alen Brunei i Fran\u00e7a, en primer i segon lloc respectivament, com els pa\u00efsos que m\u00e9s han fet per a protegir-se davant les inger\u00e8ncies de la ind\u00fastria del tabac. Per altra banda, tanquen aquesta llista pa\u00efsos com Indonesia i Jap\u00f3, i que han estat els que menys han fet per protegir-se davant d\u2019aquesta inger\u00e8ncia.<\/p>\n

L\u2019informe a nivell de l\u2019Estat espanyol ha estat elaborat per Rodrigo C\u00f3rdoba, Esteve Fern\u00e1ndez, Francisco Rodr\u00edguez Lozano, Armando Peruga i Olena Tigova en el marc de les activitats que realitza l\u2019Institut Catal\u00e0 d\u2019Oncologia (ICO)- Institut d\u2019Investigaci\u00f3 Biom\u00e8dica de Bellvitge (IDIBELL) com a Centre Col\u00b7laborador de la OMS pel Control del Tabac.<\/p>\n

 <\/p>\n

Campanyes enganyoses i portes girat\u00f2ries<\/h3>\n

 <\/p>\n

L’informe aprofundeix en diversos components de la interfer\u00e8ncia de la ind\u00fastria i destaca com a aspecte positiu que el govern de l’Estat no ha deixat que la ind\u00fastria li imposi mesures especifiques contra el tabaquisme. De totes maneres, el director d’Epidemiologia i Prevenci\u00f3 de el C\u00e0ncer de l’Institut Catal\u00e0 d’Oncologia (ICO) – Institut d’Investigaci\u00f3 Biom\u00e8dica de Bellvitge (IDIBELL) i responsable de l’informe a Espanya, Esteve Fern\u00e1ndez, assegura que “Espanya ha rebut una puntuaci\u00f3 dolenta per no frenar les campanyes de responsabilitat social corporativa que utilitza la ind\u00fastria del tabac per auto promocionar-se “. De fet, l’informe documenta la col\u00b7laboraci\u00f3 generalitzada amb la ind\u00fastria del tabac dels governs nacional, auton\u00f2mics, provincials i municipals en aquestes campanyes.<\/p>\n

Una altra \u00e0rea en la qual s’ha de millorar substancialment \u00e9s el dels conflictes entre els interessos de la ind\u00fastria i les activitats a favor d’ells d’ex alts c\u00e0rrecs de Govern. Aix\u00ed doncs, l’informe documenta “casos sorprenents d’ex alts c\u00e0rrecs que actualment treballen per a la ind\u00fastria del tabac” tal com indica Fern\u00e1ndez. A m\u00e9s, tamb\u00e9 hi hauria un conflicte entre l’inter\u00e8s econ\u00f2mic de l’Estat, en la venda de tabac, a trav\u00e9s de la ‘Compa\u00f1ia Espa\u00f1ola de Tabaco en Rama ‘ (CETARSA) i el ‘Comissionat per al Mercat de Tabacs’, i l’inter\u00e8s de protegir la salut de la poblaci\u00f3. En tot cas, la permeabilitat d’aquestes institucions amb la ind\u00fastria genera una forta aparen\u00e7a de conflictes d’inter\u00e8s.<\/p>\n

 <\/p>\n

Quines s\u00f3n les recomanacions adre\u00e7ades a l\u2019Estat per tal de millorar els resultats?<\/h3>\n

 <\/p>\n

Finalment, l’informe dona una s\u00e8rie de recomanacions a les administracions dels diferents nivells de l’Estat espanyol per contrarestar la influ\u00e8ncia de la ind\u00fastria com s\u00f3n:<\/p>\n

    \n
  • Construir tallafocs efectius entre tots els organismes p\u00fablics involucrats en el mercat del tabac, CETARSA i el Comissionat per al Mercat de Tabacs (ambdues derivades de la privatitzaci\u00f3 de Tabacalera) i a la influ\u00e8ncia de la ind\u00fastria del tabac i traspassar a la futura Ag\u00e8ncia de Salut p\u00fablica estatal algunes de les funcions del Comissionat, que sorprenentment, segueix mantenint com a vigilant de la ind\u00fastria.<\/li>\n<\/ul>\n
      \n
    • Conscienciar sobre la interfer\u00e8ncia de la ind\u00fastria del tabac als governs nacionals i auton\u00f2mics, particularment en aquells departaments que habitualment participen en les activitats d’autopromoci\u00f3 de la ind\u00fastria com poden ser finan\u00e7ament, desenvolupament, salut, medi ambient o aspectes relacionats amb la pol\u00edtica de la dona.<\/li>\n<\/ul>\n
        \n
      • Evitar que les administracions p\u00fabliques participin en les activitats d’autopromoci\u00f3 de les ind\u00fastries del tabac i els seus aliats, sota el paraigua de la Responsabilitat Social Corporativa.<\/li>\n<\/ul>\n
          \n
        • Establir criteris per a limitar les interaccions, a el m\u00ednim indispensable, dels governs i la ind\u00fastria del tabac i assegurar una transpar\u00e8ncia total de totes les interaccions que es produeixin. Com a m\u00ednim s’hauran de fer p\u00fablic els ordres del dia, actes i acords establerts en les reunions que se celebrin.<\/li>\n<\/ul>\n
            \n
          • Donar suport des dels governs a la societat civil perqu\u00e8 participin en tots els esfor\u00e7os per contrarestar a la ind\u00fastria del tabac, a trav\u00e9s del Comit\u00e8 Nacional per a la Prevenci\u00f3 del Tabaquisme.<\/li>\n<\/ul>\n

             <\/p>\n

             <\/p>\n

            L\u2019Institut d’Investigaci\u00f3 Biom\u00e8dica de Bellvitge (IDIBELL) \u00e9s un centre de recerca en biomedicina creat l\u2019any 2004. Est\u00e0 participat per l’Hospital Universitari de Bellvitge i l\u2019Hospital de Viladecans de l’Institut Catal\u00e0 de la Salut, l’Institut Catal\u00e0 d’Oncologia, la Universitat de Barcelona i l\u2019Ajuntament de l\u2019Hospitalet de Llobregat.<\/em><\/p>\n

            L\u2019IDIBELL \u00e9s membre del Campus d’Excel\u00b7l\u00e8ncia Internacional de la Universitat de Barcelona HUBc i forma part de la instituci\u00f3 CERCA de la Generalitat de Catalunya. L’any 2009 es va convertir en un dels cinc primers centres d\u2019investigaci\u00f3 espanyols acreditats com a institut d\u2019investigaci\u00f3 sanit\u00e0ria per l\u2019Instituto de Salud Carlos III. A m\u00e9s, forma part del programa \u201cHR Excellence in Research\u201d de la Uni\u00f3 Europea i \u00e9s membre de EATRIS i REGIC. Des de l\u2019any 2018, l\u2019IDIBELL \u00e9s un Centro Acreditado de la Fundaci\u00f3n Cient\u00edfica AECC (FCAECC).<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

            Aix\u00ed ho indica l’\u00faltim informe de l”\u00cdndex Global d’Interfer\u00e8ncia de la Ind\u00fastria del Tabac’ publicat aquest mes de novembre i en qu\u00e8 Espanya obt\u00e9 una puntuaci\u00f3 que la situa per darrere de 35 pa\u00efsos dels 57 analitzats.<\/p>\n","protected":false},"author":8,"featured_media":16115,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"site-sidebar-layout":"default","site-content-layout":"default","ast-site-content-layout":"","site-content-style":"default","site-sidebar-style":"default","ast-global-header-display":"","ast-banner-title-visibility":"","ast-main-header-display":"","ast-hfb-above-header-display":"","ast-hfb-below-header-display":"","ast-hfb-mobile-header-display":"","site-post-title":"","ast-breadcrumbs-content":"","ast-featured-img":"","footer-sml-layout":"","theme-transparent-header-meta":"default","adv-header-id-meta":"","stick-header-meta":"default","header-above-stick-meta":"","header-main-stick-meta":"","header-below-stick-meta":"","astra-migrate-meta-layouts":"default","ast-page-background-enabled":"default","ast-page-background-meta":{"desktop":{"background-color":"","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-opacity":"","overlay-gradient":""},"tablet":{"background-color":"","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-opacity":"","overlay-gradient":""},"mobile":{"background-color":"","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-opacity":"","overlay-gradient":""}},"ast-content-background-meta":{"desktop":{"background-color":"var(--ast-global-color-5)","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-opacity":"","overlay-gradient":""},"tablet":{"background-color":"var(--ast-global-color-5)","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-opacity":"","overlay-gradient":""},"mobile":{"background-color":"var(--ast-global-color-5)","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-opacity":"","overlay-gradient":""}},"footnotes":""},"categories":[332,454,456],"tags":[],"class_list":["post-16114","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-cancer","category-p-depidemiologia-salut-publica-prevencio-del-cancer-i-cures-palliatives","category-recerca-en-control-del-tabac"],"publishpress_future_action":{"enabled":false,"date":"2025-01-25 01:05:06","action":"change-status","newStatus":"draft","terms":[],"taxonomy":"category"},"publishpress_future_workflow_manual_trigger":{"enabledWorkflows":[]},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/16114","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/users\/8"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=16114"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/16114\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/media\/16115"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=16114"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=16114"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=16114"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}