{"id":16028,"date":"2020-12-11T09:45:47","date_gmt":"2020-12-11T08:45:47","guid":{"rendered":"https:\/\/idibell.cat\/?p=16028"},"modified":"2020-12-11T09:47:37","modified_gmt":"2020-12-11T08:47:37","slug":"lestreta-relacio-entre-el-joc-daposta-i-els-videojocs","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/idibell.cat\/2020\/12\/lestreta-relacio-entre-el-joc-daposta-i-els-videojocs\/","title":{"rendered":"L\u2019estreta relaci\u00f3 entre el joc d\u2019aposta i els videojocs"},"content":{"rendered":"

Els videojocs poden ser estimulants, entretinguts i motivadors i, per la majoria de persones, no representen cap problema. Tanmateix per un 3.05% de la poblaci\u00f3 d’arreu del m\u00f3n aquesta activitat pot esdevenir un trastorn.<\/p>\n

Ni tots els videojocs s\u00f3n iguals, en termes de potencial addictiu, ni tots els patrons de conducta poden ser considerats de risc. Per\u00f2 en el que s\u00ed existeix acord en la comunitat cient\u00edfica, per\u00f2 tamb\u00e9 entre alguns reguladors, \u00e9s que les conegudes com a “caixes de recompenses”, o en angl\u00e8s loot boxes, semblen estar en la frontera entre els videojocs i els jocs d’aposta.<\/p>\n

Per\u00f2 de qu\u00e8 estem parlant concretament? Qu\u00e8 s\u00f3n les loot boxes? Doncs, s\u00f3n articles virtuals que l’usuari pot comprar, i que produeixen recompenses generades aleat\u00f2riament. Totes les “caixes” ofereixen premis, per\u00f2 sovint s\u00f3n articles senzills que tenen molt poc inter\u00e8s. Justament per aix\u00f2, alguns videojocs permeten la seva venda dins del mateix videojoc o en el mercat lliure (de vegades a canvi de diners reals o, en d’altres, de criptomonedes) i, fins i tot, en alguns videojocs poden ser gratu\u00eftes, podent-se aconseguir superant reptes que sovint requereixen moltes hores de joc.<\/p>\n

 <\/p>\n

LOOT BOX<\/h3>\n

 <\/p>\n

Segons un estudi recent les loot boxes s\u00f3n les noves formes de gastar diners en els videojocs, i l’any 2018 varen arribar a la xifra astron\u00f2mica de 30 bilions de d\u00f2lars, sent tan populars que gaireb\u00e9 el 80% dels jugadors de videojocs les compren habitualment. De fet, un 50% dels adolescents d’entre 11-16 anys ha sentit a parlar de l’exist\u00e8ncia de les loot boxes, un 44% hi ha invertit diners per comprar-les i un 6% ha apostat per aconseguir les recompenses en p\u00e0gines web, fora del videojoc.<\/p>\n

Tot i que \u00e9s cert que comprar accessoris o avantatges, per millorar l’avatar o progressar en el videojoc existeix des de fa molts anys, aquesta nova forma t\u00e9 unes caracter\u00edstiques molt diferents. Abans, el jugador de videojocs comprava algun element que coneixia amb antelaci\u00f3, per\u00f2 amb les loot boxes no se sap mai qu\u00e8 s’est\u00e0 comprant. De fet, s’inverteixen uns diners amb l’esperan\u00e7a d’obtenir articles valuosos, per\u00f2 sovint, el que s’aconsegueix s\u00f3n accessoris que tenen menys valor que els diners que s’hi han invertit. Cal tenir en compte, a m\u00e9s, que alguns videojocs ofereixen recompenses que no es poden aconseguir de cap altra manera, per tant estan incentivant la compra d’aquests productes, que poden arribar a tenir un gran valor econ\u00f2mic si, finalment, es venen per diners. Aix\u00f2 encoratja, tamb\u00e9, als jugadors de videojocs a comprar loot boxes, amb l’esperan\u00e7a, per exemple, d’aconseguir cartes molt buscades per poder-les vendre. Aix\u00ed, aquest fenomen \u00e9s equivalent al desig de recuperar els diners perduts del jugador patol\u00f2gic. En aquest sentit, els jugadors de videojocs es veuen obligats a seguir comprant loot boxes amb la intenci\u00f3 de compensar els diners que han anat gastant i perdent, per l’esc\u00e0s valor dels articles aconseguits i l’esperan\u00e7a de poder-los recuperar.<\/p>\n

Per totes aquestes caracter\u00edstiques, alguns autors plantegen que les loot boxes poden ser la transici\u00f3 de l’\u00fas saludable dels videojocs a l’\u00fas problem\u00e0tic dels mateixos o, fins i tot, el salt al joc d\u2019aposta. Les loot boxes han estat considerades una forma de \u201cmonetitzaci\u00f3 depredadora\u201d, que atrapa a les persones en una espiral de compra i despesa.<\/p>\n

Per\u00f2 quins s\u00f3n els elements de les loot boxes que afavoreixen la implicaci\u00f3 creixent en els videojocs? Doncs, augmenten l’experi\u00e8ncia del videojoc, estimulant els nivells de competitivitat del jugador. Per\u00f2, alhora, pel refor\u00e7ament intermitent que proporcionen, incrementen la implicaci\u00f3, intensitat i freq\u00fc\u00e8ncia d’\u00fas del videojoc. De manera que als s\u00edmptomes propis d’una conducta problem\u00e0tica o excessiva amb els videojocs (inversi\u00f3 de temps, preocupacions i afectaci\u00f3 en les diferents \u00e0rees de la vida de la persona), se li poden afegir els problemes econ\u00f2mics i les falses creences de control i habilitat.<\/p>\n

Quines s\u00f3n les caracter\u00edstiques del joc d’aposta? Pagar per jugar amb la perspectiva de guanyar un premi, desconeixent el resultat de l’aposta. Aix\u00ed, el joc d’aposta i les loot boxes comparteixen els patrons variables de refor\u00e7ament, per\u00f2 tamb\u00e9 estimulen les creences distorsionades i irracionals. La relaci\u00f3 entre compra de loot boxes i problemes de joc \u00e9s evident. El que no \u00e9s tan senzill de determinar, amb la recerca que existeix fins ara, \u00e9s si les loot boxes s\u00f3n la porta d’entrada al joc d’aposta o les persones que juguen a jocs d’aposta, se senten especialment atretes per la compra de loot boxes.<\/p>\n

Aquest article ha estat originalment publicat a la p\u00e0gina web d’eduCAC<\/a>, un programa d’educaci\u00f3 en comunicaci\u00f3 que neix amb l’objectiu prioritari de promoure l’educaci\u00f3 medi\u00e0tica en \u00e0mbits educatius formals i informals. I ha estat redactat per la Dra. Susana Jim\u00e9nez<\/strong>, investigadora del grup de Psiquiatria i Salut Mental de l’IDIBELL<\/a>, coordinadora de la unitat de Joc Patol\u00f2gic en el servei de Psiquiatria de l’Hospital Universitari de Bellvitge, i professora associada de la Universitat de Barcelona.<\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

L\u2019Institut d’Investigaci\u00f3 Biom\u00e8dica de Bellvitge (IDIBELL) \u00e9s un centre de recerca en biomedicina creat l\u2019any 2004. Est\u00e0 participat per l’Hospital Universitari de Bellvitge i l\u2019Hospital de Viladecans de l’Institut Catal\u00e0 de la Salut, l’Institut Catal\u00e0 d’Oncologia, la Universitat de Barcelona i l\u2019Ajuntament de l\u2019Hospitalet de Llobregat.<\/em><\/p>\n

L\u2019IDIBELL \u00e9s membre del Campus d’Excel\u00b7l\u00e8ncia Internacional de la Universitat de Barcelona HUBc i forma part de la instituci\u00f3 CERCA de la Generalitat de Catalunya. L’any 2009 es va convertir en un dels cinc primers centres d\u2019investigaci\u00f3 espanyols acreditats com a institut d\u2019investigaci\u00f3 sanit\u00e0ria per l\u2019Instituto de Salud Carlos III. A m\u00e9s, forma part del programa \u201cHR Excellence in Research\u201d de la Uni\u00f3 Europea i \u00e9s membre de EATRIS i REGIC. Des de l\u2019any 2018, l\u2019IDIBELL \u00e9s un Centro Acreditado de la Fundaci\u00f3n Cient\u00edfica AECC (FCAECC).<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ni tots els videojocs s\u00f3n iguals, en termes de potencial addictiu, ni tots els patrons de conducta poden ser considerats de risc. Per\u00f2 en el que s\u00ed existeix acord en la comunitat cient\u00edfica, per\u00f2 tamb\u00e9 entre alguns reguladors, \u00e9s que les conegudes com a “caixes de recompenses”, o en angl\u00e8s loot boxes, semblen estar en la frontera entre els videojocs i els jocs d’aposta.<\/p>\n","protected":false},"author":8,"featured_media":16029,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"site-sidebar-layout":"default","site-content-layout":"default","ast-site-content-layout":"","site-content-style":"default","site-sidebar-style":"default","ast-global-header-display":"","ast-banner-title-visibility":"","ast-main-header-display":"","ast-hfb-above-header-display":"","ast-hfb-below-header-display":"","ast-hfb-mobile-header-display":"","site-post-title":"","ast-breadcrumbs-content":"","ast-featured-img":"","footer-sml-layout":"","theme-transparent-header-meta":"default","adv-header-id-meta":"","stick-header-meta":"default","header-above-stick-meta":"","header-main-stick-meta":"","header-below-stick-meta":"","astra-migrate-meta-layouts":"default","ast-page-background-enabled":"default","ast-page-background-meta":{"desktop":{"background-color":"","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-gradient":""},"tablet":{"background-color":"","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-gradient":""},"mobile":{"background-color":"","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-gradient":""}},"ast-content-background-meta":{"desktop":{"background-color":"var(--ast-global-color-5)","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-gradient":""},"tablet":{"background-color":"var(--ast-global-color-5)","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-gradient":""},"mobile":{"background-color":"var(--ast-global-color-5)","background-image":"","background-repeat":"repeat","background-position":"center center","background-size":"auto","background-attachment":"scroll","background-type":"","background-media":"","overlay-type":"","overlay-color":"","overlay-gradient":""}},"footnotes":""},"categories":[340,457,429],"tags":[],"publishpress_future_action":{"enabled":false,"date":"2024-05-10 10:12:41","action":"change-status","newStatus":"draft","terms":[],"taxonomy":"category"},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/16028"}],"collection":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/users\/8"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=16028"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/16028\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/media\/16029"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=16028"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=16028"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/idibell.cat\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=16028"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}