VacunAcció repta de nou els alumnes a vacunar-se contra la desinformació

  • Aquest curs, el projecte educatiu s’ha implementat a un grup de Batxillerat de l’Escola Pia d’Igualada
Notícia VacunAcció 22-23 - Imatge noti

De la mà d’un bon nombre d’investigadores i investigadors del grup de recerca en Infeccions i càncer de l’IDIBELL i de l’ICO, i coordinat per la Unitat de Comunicació, VacunAcció ha tornat a les aules. Per tercer any consecutiu, el projecte educatiu ha reptat els alumnes a lluitar contra la desinformació i les fake news, i a conèixer de prop què són les vacunes, com s’obtenen, què és la immunitat de grup, com funcionen els calendaris de vacunació, on podem trobar informació fiable i de quina forma els moviments antivacunes han impactat negativament en la salut global.

Aquest curs 2022/23, l’activitat s’ha desenvolupat, al llarg de dos mesos, amb alumnes de 1r de Batxillerat de l’Escola Pia d’Igualada. Durant aquest període, s’han organitzat tres sessions de treball, diàlegs i dinàmiques gamificades que han comptat amb la implicació de les investigadores i investigadors Raquel Ibáñez, Beatriz Serrano, Laura Asensio, Maryam Choulli, Joan Valls i Ginesa Albero.

Els treballs finals resultants del projecte, consistents en campanyes per conscienciar sobre els beneficis de la vacunació i per contrarestar les notícies falses i els moviments antivacunes, s’han centrat en diverses franges d’edat de la població i han proposat diferents mitjans de difusió dels missatges. Enguany, els alumnes han elaborat en un spot de ràdio destinat a mares i pares d’infants en edat de vacunació, un vídeo de TikTok contra els missatges falsos, un pòster il·lustrat informatiu per a sales d’espera d’hospitals i CAPs, i unes vinyetes sobre l’acció de les vacunes per a alumnes de primària. Després de treballar-los en equip, els alumnes els han presentat en públic en el transcurs de la sessió final de VacunAcció.

 

 

 

En conjunt, l’activitat s’ha fonamentat en l’aprenentatge basat en projectes i ha pretès, en darrera instància, potenciar l’esperit crític de l’alumnat i equipar-lo amb eines que li permetin diferenciar entre missatges alarmistes, conspiranoics o “alternatius”, que defensen idees que no han estat demostrades, i fets i evidències sobre l’eficàcia de les vacunes. D’aquesta manera, s’ha volgut contribuir a formar ciutadanes i ciutadans amb criteri propi, capaços d’identificar i rebatre missatges sense fonament científic.

VacunAcció s’organitza en el marc del programa Escolab de l’ajuntament de Barcelona. El projecte educatiu s’estructura en un seguit d’activitats basades en la reflexió i la descoberta, el treball autònom de l’alumnat, la formació de grups d’experts per al debat, el disseny d’un estudi per esbrinar si el seu entorn proper té una percepció negativa de les vacunes i els seus efectes, l’adquisició d’eines per cercar informació fiable i, finalment, l’elaboració d’un producte final clar i definit amb un impacte directe sobre la societat a la qual pertanyen: una campanya de conscienciació contra els moviments antivacunes, o bé a favor de les vacunes.

 

 

L’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) és un centre de recerca en biomedicina creat l’any 2004. Està participat per l’Hospital Universitari de Bellvitge i l’Hospital de Viladecans de l’Institut Català de la Salut, l’Institut Català d’Oncologia, la Universitat de Barcelona i l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat.

L’IDIBELL és membre del Campus d’Excel·lència Internacional de la Universitat de Barcelona HUBc i forma part de la institució CERCA de la Generalitat de Catalunya. L’any 2009 es va convertir en un dels cinc primers centres d’investigació espanyols acreditats com a institut d’investigació sanitària per l’Instituto de Salud Carlos III. A més, forma part del programa “HR Excellence in Research” de la Unió Europea i és membre de EATRIS i REGIC. Des de l’any 2018, l’IDIBELL és un Centro Acreditado de la Fundación Científica AECC (FCAECC).

Scroll to Top