Tot i comptar amb diferents tractaments disponibles per a la depressió resistent, la complexitat de la malaltia dificulta la recuperació de molts pacients. Estudis anteriors han demostrat que fins a dos terços dels pacients no aconsegueixen la remissió després d’un primer tractament farmacològic, i que un terç segueix sense fer-ho després d’un segon. Ara, l’assaig clínic DEPRE’5, en que han participat l’Hospital de Bellvitge i l’IDIBELL, demostra que, en pacients amb depressió resistent, canviar d’antidepressiu o combinar-lo amb psicoteràpia pot ser més eficaç que augmentar la dosi quan un primer tractament amb un inhibidor selectiu de la recaptació de serotonina (ISRS) no aconsegueix una resposta adequada.
L’assaig, que ha estat publicat a The British Journal of Psychiatry, ha analitzat les alternatives quan aquests fàrmacs no són eficaços amb un grup de 257 persones amb diagnòstic de depressió major i resposta insuficient a un ISRS.
L’equip, liderat pels caps de grup de l’àrea CIBER de Salut Mental (CIBERSAM), Víctor Pérez Sola, cap del Servei de Psiquiatria de l’Hospital del Mar, i José Luis Ayuso, de la Universitat Autònoma de Madrid, va comparar cinc estratègies terapèutiques: optimització de la dosi de l’ISRS (grup control); canvi a venlafaxina (un altre antidepressiu); la combinació amb liti (estabilitzador de l’ànim) o amb nortriptilina (antidepressiu tricíclic), o addició de psicoteràpia centrada en resolució de problemes.
Tot i que no es van trobar diferències estadísticament significatives entre tots els grups, els abordatges amb resultats més consistents van ser el canvi a venlafaxina i la combinació amb psicoteràpia, que a més va presentar menys efectes secundaris.
Segons destaca el Dr. Mikel Urretavizcaya, cap de secció del Servei de Psiquiatria de l’Hospital de Bellvitge i investigador del grup de Psiquiatria i salut mental de l’IDIBELL, “els resultats de l’assaig poden contribuir a evitar els efectes de la inèrcia terapèutica, remarcant que moltes vegades és millor passar a un segon tractament que esperar”.
En aquesta mateixa línia, el Dr. Victor Pérez considera que un enfocament personalitzat, que combini medicació i psicoteràpia, pot marcar una gran diferència en el maneig de la depressió.
El treball es va dissenyar com un assaig multicèntric amb avaluació cega, seguint els estàndards internacionals de recerca clínica. Es va desenvolupar a deu hospitals del Sistema Nacional de Salut (SNS), entre ells l’Hospital de Bellvitge, amb finançament de l’Institut de Salut Carlos III.
L’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) és un centre de recerca creat el 2004 i especialitzat en càncer, neurociència, medicina translacional i medicina regenerativa. Compta amb un equip de més de 1.500 professionals que, des de 73 grups de recerca, publiquen més de 1.400 articles científics a l’any. L´IDIBELL està participat per l´Hospital Universitari de Bellvitge i l´Hospital de Viladecans de l´Institut Català de la Salut, l´Institut Català d´Oncologia, la Universitat de Barcelona i l´Ajuntament de L´Hospitalet de Llobregat.
IDIBELL és membre del Campus d´Excel·lència Internacional de la Universitat de Barcelona HUBc i forma part de la institució CERCA de la Generalitat de Catalunya. L’any 2009 es va convertir en un dels cinc primers centres de recerca espanyols acreditats com a institut de recerca sanitària per l’Institut de Salut Carlos III. A més, forma part del programa HR Excellence in Research de la Unió Europea i és membre d’EATRIS i REGIC. Des de l’any 2018, l’IDIBELL és un Centre Acreditat de la Fundació Científica AECC (FCAECC).