El Tàndem de l’IDIBELL i l’Institut Bellvitge ha tancat amb èxit un nou curs escolar. El projecte educatiu, que s’inicià l’any 2017, ha involucrat, enguany, prop de 200 alumes i més de 30 professionals de l’IDIBELL. A través d’una quinzena d’activitats, el Tàndem acompleix amb escreix els seus objectius de coeducació i d’implementació transversal de les ciències de la salut a l’ensenyament secundari, i ho fa en un context on diversos experts han alertat de deficiències en l’estudi de les ciències al sistema educatiu. Aquest tancament ha coincidit amb l’edició del 8è número de la revista Life&Science, la publicació que recull l’activitat que l’alumnat i el professorat duen a terme amb investigadores, investigadors i personal tècnic i de la unitat de Comunicació de l’IDIBELL.
Al llarg del curs 2024-25, el Tàndem ha incorporat dues propostes singulars i ha consolidat les seves activitats estructurals. Per una banda, l’alumnat de Batxillerat científic i artístic van participar, de forma conjunta, en la primera edició del taller pràctic d’il·lustració científica, conduit per Isa Loureiro, reconeguda professional d’aquesta disciplina. La proposta tenia per objectiu apropar les mirades científiques i creatives d’ambdós itineraris acadèmics per demostrar que les imatges ajuden a entendre la biomedicina. Al llarg de dues sessions, l’alumnat va aprendre a interpretar imatges de microscòpia de l’IDIBELL i a transmetre’n els conceptes mitjançant la creació d’il·lustracions. Per altra banda, el Tàndem també organitzà un taller sobre les tècniques histològiques i l’observació de mostres biològiques amb diversos tipus de microscopi, des de l’òptic a l’electrònic, passant per la visualització d’imatges de fluorescència. L’activitat tingué lloc a les instal·lacions dels serveis científics i tecnològics de l’IDIBELL i fou conduïda per Saioa Mendizuri, Jaume Boix, Lola Mulero, Jose Llamas i Mireia Torres.
Al llarg del curs també s’han consolidat iniciatives de recent implementació, com la participació activa del Tàndem a l’sLHam de científiques de l’IDIBELL, que enguany es materialitzà amb la intervenció de les alumnes Paula Burgos i Joana Omoaruna, que van exposar davant del públic les seves experiències fruit de la realització dels treballs de recerca de Batxillerat sota la tutorització d’investigadors de l’IDIBELL; i la convocatòria, per tercer any consecutiu, del concurs d’il·lustracions de Santa Jordina de la Ciència. La il·lustració guanyadora i les dues finalistes es convertiren en punts de llibre de felicitació de la diada, que foren entregats als treballadors de l’IDIBELL.
Vinculat a l’assignatura de Biomedicina de 1r de batxillerat, l’acte que va cloure el curs del Tàndem fou la celebració, a les instal·lacions de l’IDIBELL, del III Congrés de Biomedicina de la URIB. Durant la jornada, l’alumnat de la matèria presentà els pòsters científics que realitzaren al llarg de tot el curs, centrats en temes tan diversos com les tècniques de microscòpia, les isquèmies, les al·lèrgies, el lupus, la limfangioleiomiomatosi, l’asma o la immunitat i la lactància materna. El congrés comptà amb una xerrada plenària de l’investigador Fran López-Murcia, sobre la neurociència i el funcionament de les sinapsis, i també amb la participació del col·lectiu d’estudiants predoctorals de l’IDIBELL i de l’alumnat de 4t d’ESO de l’itinerari científic. L’activitat despertà l’interès del programa Tot Es Mou, de la televisió pública de Catalunya, 3Cat, que realitzà una connexió en directe i entrevistà l’alumnat.
Les activitats de més llarg recorregut del tàndem també han tingut continuïtat. La URIB dissenyà una nova pràctica de laboratori en format audiovisual, que inclou una entrevista a la Dra. Maria Molina, directora científica de l’IDIBELL i especialista en pneumologia. El projecte Dones de Ciència del programa Aula L’H, realitzat per l’alumnat de 2n de Batxillerat artístic, ha retratat la investigadora en càncer de mama Ruth Rodríguez Barrueco. La jornada UniStem Day, adreçada als alumnes de 4t d’ESO de l’itinerari científic, introduí els estudiants al món de la recerca en cèl·lules mare, i fou conduïda per la Dra. Begonya Arán, coordinadora del Banc de Línies Cel·lulars. I els grups de 3r d’ESO, juntament amb altres grups d’alumnes de l’institut, s’han implicat en la creació del 8è número de la revista Life&Science. Entre d’altres, la revista conté entrevistes a les científiques participants a l’sLHam, cròniques sobre els tallers realitzats a l’IDIBELL i els textos guanyadors dels premis de literatura científica Life&Science, celebrats anualment en motiu de sant Jordi.
Finalment, al llarg del curs l’Institut Bellvitge també ha participat en diverses activitats educatives i divulgatives impulsades per l’IDIBELL. En són un exemple la jornada de portes obertes Sinergia 2025, on l’alumnat conduí un taller de realització de polseres d’ADN al Parc de Bellvitge; el Parc de la Ciència de L’Hospitalet, on s’hi realitzà el taller d’extracció d’ADN de la fruita; o la Matinal de salut mental Del cap al cos, celebrada a l’auditori de l’Hospital Universitari de Bellvitge. Finalment, i com ja és habitual, dues alumnes de 1r de Batxillerat, Salma Varo i Tanzeela Tanzeela, han iniciat el seu Treball de Recerca sota la cotutorització d’una investigadora de l’IDIBELL, la Dra. Lucero Munguía, i aquest estiu han dut a terme la seva estada formativa a les instal·lacions del grup de recerca en Psiconeurobiologia dels trastorns alimentaris i conductes addictives.
L’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) és un centre de recerca creat el 2004 i especialitzat en càncer, neurociència, medicina translacional i medicina regenerativa. Compta amb un equip de més de 1.500 professionals que, des de 73 grups de recerca, publiquen més de 1.400 articles científics a l’any. L´IDIBELL està participat per l´Hospital Universitari de Bellvitge i l´Hospital de Viladecans de l´Institut Català de la Salut, l´Institut Català d´Oncologia, la Universitat de Barcelona i l´Ajuntament de L´Hospitalet de Llobregat.
IDIBELL és membre del Campus d´Excel·lència Internacional de la Universitat de Barcelona HUBc i forma part de la institució CERCA de la Generalitat de Catalunya. L’any 2009 es va convertir en un dels cinc primers centres de recerca espanyols acreditats com a institut de recerca sanitària per l’Institut de Salut Carlos III. A més, forma part del programa HR Excellence in Research de la Unió Europea i és membre d’EATRIS i REGIC. Des de l’any 2018, l’IDIBELL és un Centre Acreditat de la Fundació Científica AECC (FCAECC).