Les dones afectades de càncer de mama poden presentar un elevat malestar emocional que fa imprescindible l’acompanyament que ofereixen els i les professionals de l’àmbit de la psicooncologia. En aquest sentit, a l’Institut Català d’Oncologia (ICO) es va crear l’any 2019 el programa ICOnnecta’t, que proporciona una intervenció digital preventiva, a través d’una aplicació mòbil, per tal d’acompanyar a les pacients al llarg del seu procés de malaltia. Ara bé, poden les eines digitals generar un vincle entre pacients i professionals de la mateixa manera que ho fan les visites presencials a les consultes dels hospitals?
Un estudi recent realitzat per un equip de professionals del grup de Psicooncologia i Salut Digital (PSODIG) de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), el Servei de Psicooncologia de l’Institut Català d’Oncologia, i la Unitat de Psicooncologia de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, compara les intervencions digitals amb l’atenció psicosocial presencial en pacients afectades amb càncer de mama. L’estudi, publicat a la revista científica BjPsych Open, ha comptat amb la participació de 184 pacients i mostra que s’estableix un fort vincle en ambdós casos.
L’aliança terapèutica o el vincle entre pacient i professional
En essència, aquest assaig clínic multicèntric ha analitzat si la relació assistencial que s’estableix entre pacients i terapeutes, el que s’anomena aliança terapèutica, es pot mantenir també en un format digital.
Segons els resultats, tant les pacients com les terapeutes van desenvolupar una forta aliança terapèutica en el context digital, si bé els valors van ser lleugerament inferiors als observats en el tractament convencional. Tot i així, l’aplicació ICOnnecta’t permet establir i mantenir un vincle sòlid i positiu: ni la quantitat ni el tipus d’intervenció digital, fos a través de missatges o per videoconferències, van afectar la qualitat d’aquesta relació. El que més va influir a l’establiment del vincle va ser la satisfacció amb l’aplicació i la seva usabilitat (és a dir, com de fàcil és utilitzar-la).
Així doncs, els resultats suggereixen que la tecnologia pot afavorir una sensació de suport i proximitat, sempre que l’eina digital estigui ben dissenyada. Com corrobora la primera autora de l’estudi i psicooncòloga de l’ICO l’Hospitalet i investigadora de l’IDIBELL, Aida Flix, “aquest estudi confirma que les eines digitals poden proporcionar un suport emocional efectiu, fins i tot sense una comunicació constant i presencial com es feia fins ara”.
Aquestes troballes són clau a l’hora de fer més accessible el suport psicològic a les pacients que no poden rebre atenció presencial. Així, demostra que ICOnnecta’t és una eina innovadora que pot millorar el benestar emocional i la qualitat de vida de moltes pacients amb càncer, tot mantenint la relació assistencial en un entorn digital.
L’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) és un centre de recerca en biomedicina creat l’any 2004. Està participat per l’Hospital Universitari de Bellvitge i l’Hospital de Viladecans de l’Institut Català de la Salut, l’Institut Català d’Oncologia, la Universitat de Barcelona i l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat.
L’IDIBELL és membre del Campus d’Excel·lència Internacional de la Universitat de Barcelona HUBc i forma part de la institució CERCA de la Generalitat de Catalunya. L’any 2009 es va convertir en un dels cinc primers centres d’investigació espanyols acreditats com a institut d’investigació sanitària per l’Instituto de Salud Carlos III. A més, forma part del programa “HR Excellence in Research” de la Unió Europea i és membre de EATRIS i REGIC. Des de l’any 2018, l’IDIBELL és un Centro Acreditado de la Fundación Científica AECC (FCAECC).