Conclou amb èxit l’STARS Game, un projecte innovador d’educació científica

En aquest projecte, realitzat per l’AIRC, l’IDIBELL, Eda 6 i Helmholtz Munich, alumnat de secundària, personal docent i investigador d’Itàlia, Espanya, Eslovènia i Alemanya, han cocreat un escape room digital immersiu.

Entre els quatre països implicats, un total de 1.032 alumnes i 58 professors han participat a l’STARS Game, a més de 12 científics que, amb el suport del personal de comunicació científica, han creat vídeos i altres materials pel joc.

202309_3rd year_final NP

Aquest mes, l’AIRC, l’IDIBELL, Eda 6 i Helmholtz Munich celebren la fi del projecte innovador d’educació científica Erasmus+ STARS Game –InveSTigating As ReSearchers is a Game, “investigar com científics és un joc” en català, on alumnat de secundària, personal docent i investigador d’Itàlia, Espanya, Eslovènia i Alemanya, ha participat en un procés educatiu amb tallers i el desenvolupament d’un escape room digital immersiu.

Cristina Zorzoli, coordinadora del projecte i divulgadora científica a l’AIRC, parla en nom de tot l’equip: “Estem encantats d’anunciar l’exitosa conclusió d’aquest projecte d’educació científica. L’entusiasme i la dedicació que ha mostrat l’alumnat i els educadors reafirmen el nostre compromís de fomentar l’apreciació genuïna de la ciència i les seves aplicacions”.

Entre els quatre països implicats, un total de 1.032 alumnes han jugat a l’STARS Game i, posteriorment, s’han recollit els seus comentaris, juntament amb els dels 58 professors participants. A més, 12 científics de l’IDIBELL i de Helmholtz amb el suport del personal de comunicació científica han creat vídeos i altres materials per a l’escape room. Els resultats del projecte i els materials, especialment dissenyats per a professors de secundària i divulgadors científics, romandran disponibles al web. En cas de dubte, comentari o suggeriment també es pot adreçar a l’equip del projecte a través del formulari de contacte.

Cal destacar el considerable impacte que han tingut totes aquestes activitats. “Els quatre instituts participants de la nostra ciutat han obtingut eines d’educació científica molt útils i nosaltres estem molt agraïts d’haver dut a terme aquest projecte”, afirma Jordi Lanuza, responsable de la Unitat de Comunicació i Mecenatge de l’IDIBELL. I afegeix: “Creiem que iniciatives com aquestes no només encoratgen la propera generació de científics, sinó que també contribueixen a l’avenç de la nostra societat”.

L’escape room STARS Game

L’escape room digital és una eina d’aprenentatge basada en el joc: simula un escenari real, on els participants tenen l’encàrrec de trobar la cura per a una malaltia infecciosa desconeguda: per equips, els estudiants es converteixen en immunòlegs, biòlegs moleculars, microbiòlegs o anatomopatòlegs durant una hora. Les quatre disciplines han de col·laborar per resoldre el problema mitjançant el mètode científic. Combinant el pensament crític, les habilitats de resolució de problemes, la lògica i el coneixement científic, els alumnes treballen per desxifrar pistes i trobar la cura de la malaltia, que presentaran en un pòster científic.

L’impacte del projecte es va estendre molt més enllà del propi joc virtual. El seu caràcter col·laboratiu va promoure el treball en equip i les habilitats comunicatives entre l’alumnat, el personal docent, científic i de divulgació científica. A més, s’han proporcionat recursos suplementaris als educadors perquè puguin continuar les discussions i reflexions a l’aula, tot assegurant que les lliçons apreses durant el projecte continuïn permeant i que puguin adaptar aquest material al seu currículum educatiu.

 

 

L’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) és un centre de recerca en biomedicina creat l’any 2004. Està participat per l’Hospital Universitari de Bellvitge i l’Hospital de Viladecans de l’Institut Català de la Salut, l’Institut Català d’Oncologia, la Universitat de Barcelona i l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat.

L’IDIBELL és membre del Campus d’Excel·lència Internacional de la Universitat de Barcelona HUBc i forma part de la institució CERCA de la Generalitat de Catalunya. L’any 2009 es va convertir en un dels cinc primers centres d’investigació espanyols acreditats com a institut d’investigació sanitària per l’Instituto de Salud Carlos III. A més, forma part del programa “HR Excellence in Research” de la Unió Europea i és membre de EATRIS i REGIC. Des de l’any 2018, l’IDIBELL és un Centro Acreditado de la Fundación Científica AECC (FCAECC).

Scroll to Top