Identifiquen una molècula que podria participar en la formació de metàstasis òssies en el càncer de pròstata

• La metàstasi òssia és una complicació molt freqüent en el càncer de pròstata i redueix dràsticament la probabilitat de supervivència del pacient.
  • Un grup d’investigadors de l’IDIBELL, la UB i Vall d’Hebrón Recerca han identificat una molècula implicada en la metàstasi òssia associada al càncer de pròstata i que podria ser útil en el disseny de noves teràpies per al seu tractament.
202111 - NO120 - R Rodriguez_Cancers_Imatge1

El càncer de pròstata és el càncer més prevalent en homes arreu del món, i de fet va representar la cinquena causa de mort per càncer en homes l’any 2020. Prop d’un 70% dels pacients amb càncer de pròstata en estadis avançats, les cèl·lules canceroses es desplacen fins el torrent sanguini i arriben a instal·lar-se als ossos. Aquest fenomen es coneix com a metàstasi òssia i dona lloc a complicacions que perjudiquen greument la qualitat de vida del pacient, a més de reduir dràsticament les probabilitats de supervivència.

Un grup d’investigadors de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), de la Universitat de Barcelona (UB) i Vall d’Hebrón Recerca ha fet un estudi per identificar quines molècules podrien afavorir la metàstasi òssia en el càncer de pròstata. Tal com expliquen al seu treball, publicat a la revista Cancers, han observat que les cèl·lules tumorals amb una baixa expressió d’una molècula concreta, el microRNA miR-135b, tenen més capacitat per a establir metàstasi òssia. És a dir, una de les funcions de miR-135b seria evitar aquesta complicació en els estadis més avançats de la malaltia. Els resultats han estat possibles gràcies a l’estudi de mostres de pacients del Servei d’Urologia de l’Hospital Universitari Vall Hebron.

Els microRNAs són petites molècules que regulen l’expressió de gens concrets i, per tant, el funcionament de la cèl·lula. “Alguns microRNAs poden promoure el creixement del tumor i d’altres el poden restringir, per tant, si arribem a conèixer bé com funcionen, podrien representar eines molt valuoses per controlar i tractar aquesta malaltia”, expliquen les  Dres. Ruth Rodríguez-Barrueco i Anna Santamaria, coordinadores d’aquest treball i investigadores de l’IDIBELL i del Vall d’Hebron Recerca, respectivament.

La Dra. Mireia Olivan, ara investigadora de l’IDIBELL i la UB i primera autora de l’estudi, afegeix que “analitzar els nivells del miR-135b en els casos de càncer de pròstata podria ser, doncs, un indicador del pronòstic d’aquesta malaltia, a més de ser útil a l’hora de dissenyar nous tractaments”.

L’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) és un centre de recerca en biomedicina creat l’any 2004. Està participat per l’Hospital Universitari de Bellvitge i l’Hospital de Viladecans de l’Institut Català de la Salut, l’Institut Català d’Oncologia, la Universitat de Barcelona i l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat.

L’IDIBELL és membre del Campus d’Excel·lència Internacional de la Universitat de Barcelona HUBc i forma part de la institució CERCA de la Generalitat de Catalunya. L’any 2009 es va convertir en un dels cinc primers centres d’investigació espanyols acreditats com a institut d’investigació sanitària per l’Instituto de Salud Carlos III. A més, forma part del programa “HR Excellence in Research” de la Unió Europea i és membre de EATRIS i REGIC. Des de l’any 2018, l’IDIBELL és un Centro Acreditado de la Fundación Científica AECC (FCAECC).