Dimecres 16 de juny va finalitzar el projecte pilot que ha ideat el programa Escolab de l’Ajuntament de Barcelona, juntament amb l’IDIBELL i l’Escola Virolai de Barcelona. L’activitat s’ha desenvolupat durant dos mesos i ha creat propostes de conscienciació sobre la importància de la vacunació.
Precisament en un moment en què, arran de la pandèmia de COVID-19, els moviments antivacunes i negacionistes han sofert una important revifada, el projecte ha tingut una bona acollida entre l’alumnat. Durant diverses sessions virtuals, l’alumnat ha après quin és l’origen de les vacunes, els diversos tipus de vacunes que existeixen i com trobar-ne informació veraç per defugir la informació no verificada. Les propostes de conscienciació resultants del projecte s’han centrat en les diverses franges d’edat de la població i han proposat diferents mitjans de difusió dels missatges. Pòsters, posts per a xarxes socials, un vídeo per a infants i un rap dedicat a adolescents i joves han estat les idees que, després de treballar-les en equip, han presentat els alumnes.
En el projecte s’hi ha involucrat un nombrós grup d’investigadores i investigadors del grup de recerca en infeccions i càncer de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) i l’Institut Català d’Oncologia (ICO), format per Beatriz Serrano, Raquel Ibañez, Jon Frias-Gómez, Álvaro Carmona i Claudia Robles, coordinats per la Dra. Marisa Mena, i hi han participat alumnes de 4t d’ESO i professors de l’escola Virolai de Barcelona. La Unitat de Comunicació de l’IDIBELL i l’equip d’EscoLab han estat els responsables d’impulsar i d’avaluar la primera edició d’aquest projecte, que alhora n’és una prova pilot.
L’activitat s’ha fonamentat en l’aprenentatge basat en projectes i ha pretès, en darrera instància, potenciar l’esperit crític de l’alumnat i equipar-lo amb eines que li permetin diferenciar entre missatges alarmistes, conspiranoics o “alternatius”, que defensen idees que no han estat demostrades, i fets i evidències sobre l’eficàcia de les vacunes. D’aquesta manera, s’ha volgut contribuir a formar ciutadanes i ciutadans amb criteri propi, capaços d’identificar i rebatre missatges sense fonament científic.
El projecte VacunAcció s’estructura en un seguit d’activitats basades en la reflexió i la descoberta, el treball autònom de l’alumnat, la formació de grups d’experts per al debat, el disseny d’un estudi per esbrinar si el seu entorn proper té una percepció negativa de les vacunes i els seus efectes, l’adquisició d’eines per cercar informació fiable i, finalment, l’elaboració d’un producte final clar i definit que tingui un impacte directe sobre la societat a la qual pertanyen: una campanya de conscienciació contra els moviments antivacunes, o bé a favor de les vacunes.
En vista de l’èxit que ha tingut el projecte, la intenció de repetir-lo durant el curs vinent i d’obrir-lo a altres centres educatius està sobre la taula.