El pròxim dimarts 4 de juny a les 7 del vespre el CosmoCaixa posa el punt i final al cicle de conferències “La música i el seu impacte en el cos i la ment” amb una taula rodona sobre el futur de la recerca en música.
En el debat participaran el coordinador del cicle, l’investigador de l’IDIBELL i de la Universitat de Barcelona, Antoni Rodríguez-Fornells; l’etnomusicòleg de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), Rubén López Cano; la investigadora del Centre de Regulació Genòmica (CGR), Mara Dierssen, i el periodista Jordi Morató.
La Fundació La Caixa i l’IDIBELL han organitzat aquest cicle de xerrades que ha reunit experts reconeguts internacionalment com Steven Mithen, Sandra Trehub, Eckart Altenmuller, Jaume Ayats, Emmanuel Bigand i Josef Rauschecker.
El cicle ens ha permès entendre millor un fenomen cultural sorprenent de la nostra espècie: la música. S’han tractar temes com l’origen de la música i com ha evolucionat, des del moment en què algun dels nostres avantpassats va construir per primera vegada una flauta per començar a produir els primers sons, fa aproximadament 40.000 anys, fins a les últimes transformacions musicals i tecnològiques. Les qüestions que sorgeixen al voltant de la música són innombrables, des de com es desenvolupen les habilitats musicals en els nadons fins què és el que caracteritza a aquelles persones amb talent per aquest art.
Els experts que han participat en el cicle de conferències aborden la música des de diferents disciplines, com l’antropologia, l’arqueologia, la musicologia, la psicologia, la neurociència, l’enginyeria i la filosofia. Aquestes àrees d’estudi contribueixen a comprendre com aquest fenomen cultural tan complex es converteix en una cosa tan important en els humans en la formació de la consciència de si mateix, la seva memòria autobiogràfica i la seva expressivitat emocional. Molts dels nostres records emocionals es situen en territoris musicals, però aquestes emocions poden desaparèixer. Conèixer les anomalies musicals pot permetre entendre el vincle entre la capacitat i la competència musical amb les altres capacitats cognitives i comprendre com l’evolució ha permès seleccionar aquests trets, que, a priori, no presenten un clar avantatge adaptatiu.