A diferència de la creença popular, la música no és un llenguatge universal. La diversitat musical, d’expressions sonores i de concepcions del so que tenen les diferents societats humanes pot arribar a dificultar l’apropament entre cultures. El pròxim 5 de març a CosmoCaixa, el director del Museu de la Música de Barcelona, Jaume Ayats, ens proposa un viatge arreu de músiques llunyanes i desconegudes per tal que coneixem la nostra oïda social i la seva importància per relacionar-nos amb les persones i amb el món.
La xerrada “Les perplexitats del viatge musical” s’emmarca en el cicle de conferències “La música i el seu impacte en el cos i la ment” organitzat per l’Obra Social “la Caixa” i l’IDIBELL, sota la coordinació d’Antoni Rodríguez-Fornells (IDIBELL-ICREA-UB).
El director del Museu de la Música de Barcelona, Jaume Ayats, proposa entrenar el que ell anomena la nostra oïda social per entendre com persones de ambients culturals diferents usen l’expressió sonora i la música per construir emocions i vida social. Durant la xerrada, Ayats ens acompanyarà en un viatge musical per diverses cultures i expressions musicals molt allunyades de les nostres expectatives habituals que ens servirà per ser conscients de la nostra oïda social i de la seva importància per entendre altres cultures facilitant així la relació entre persones de diferents ambients i també amb el món que ens envolta.
Jaume Ayats és músic i professor d’etnomusicologia a la Universitat Autònoma de Barcelona, és professor de violí del Conservatori Municipal de Música de Barcelona i l’actual director del Museu de la Música de Barcelona.
També ha realitzat estudis d’etnomusicologia a l’École des Hautes Études en Sciences Sociales de París. Ha escrit la seva tesi doctoral sobre l’expressió sonora de les multituds en el món urbà europeu i ha investigat la música oral catalana amb el Grup de Recerca Folklòrica d’Osona.
Cicle de conferències
El cicle de conferències “La música i el seu impacte en el cos i la ment” està organitzat per l’Obra Social
“la Caixa” i l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL). Les sessions tindran lloc a CosmoCaixa Barcelona del 31 de gener al 4 de juny, i reunirà experts reconeguts internacionalment com Steven Mithen, Sandra Trehub, Eckart Altenmuller, Jaume Ayats, Emmanuel Bigand i Josef Rauschecker. El cicle està coordinat per l’investigador ICREA de l’IDIBELL i la Universitat de Barcelona, Antoni Rodríguez Fornells.
L’activitat pretén entendre un fenomen cultural sorprenent de la nostra espècie: la música. Les conferències tractaran sobre l’origen de la música i com ha evolucionat, des del moment en què algun dels nostres avantpassats va construir per primera vegada una flauta per començar a produir els primers sons, fa aproximadament 40.000 anys, fins a les últimes transformacions musicals i tecnològiques. Les qüestions que sorgeixen al voltant de la música són innombrables, des de com es desenvolupen les habilitats musicals en els nadons fins a què és el que caracteritza a aquelles persones amb talent per aquest art.
De fet, entendre la música, la seva relació i el seu impacte amb el nostre cos a través de l’expressió de les emocions, el seu valor com a vincle social i comunicador, la seva evolució en el temps, història i expressions culturals, “ens permetrà comprendre millor tant les futures expressions musicals com per què, en moltes cultures, s’empra la música en diferents contextos curatius”, explica Antoni Rodríguez-Fornells. El coordinador del cicle de conferències, cap del grup de recerca de Cognició i Plasticitat Cerebral de l’IDIBELL i la UB, destaca especialment “la capacitat de la música per estimular la plasticitat cerebral i contribuir a la possible reorganització dels circuits neuronals”.