Amb el meu ADN a la butxaca

adn-cerca (1)

Una quarantena d’alumnes de secundària i batxillerat de L’Hospitalet han tingut l’oportunitat de descobrir com es fa recerca a l’IDIBELL durant les activitats que el centre ha preparat per celebrar la Setmana de la Ciència.

Com si es tractessin de científics de debò, els alumnes han realitzat un experiment que podran repetir fàcilment a casa seva. Han extret el seu ADN, el seu material genètic, de les seves cèl·lules i se l’han pogut emportar a casa en un tub d’assaig.

Amb materials molt senzills: sabó de rentar els plats, una mica de sal, alcohol ben fred i les instruccions dels tècnics de laboratori de l’IDIBELL, els nois i noies han aconseguit una mostra de la seva mucosa bucal, han trencat el nucli de les seves cèl·lules i han separat el seu ADN en una solució aquosa. Molts d’ells han pogut veure una massa de color blanquinós que és el seu material genètic. Els qui no ho han aconseguit avui, ho podran tornar a provar a casa les vegades que vulguin. Tot seguit, amb l’ADN a la butxaca, han seguit atentament les explicacions de l’investigador de l’IDIBELL Ignacio Blanco sobre què és l’ADN i com la genètica es pot aplicar en diversos camps: des de la medicina fins a la lluita contra el canvi climàtic o el descobriment de noves energies renovables.

Els centres que han participat en l’activitat han estat l’Escola Balaguer, l’Escola Tecla Sala, l’Institut Eugeni d’Ors i l’Institut Torres i Bages, tots ells de L’Hospitalet de Llobregat. Aquesta activitat s’emmarca dins del programa Bellvitge Investiga, que l’IDIBELL ha programat durant la Setmana de la Ciència, que l’institut ha celebrat entre el 7 i el 18 de novembre amb l’objectiu d’apropar la recerca a la societat.

A més d’aquesta activitat escolar, s’han celebrat set conferències divulgatives a càrrec d’investigadors de l’IDIBELL sobre com es fa recerca de diversos temes: càncer, tàbac, l’ús d’antibiòtics o trasplantament renal entre d’altres. Durant aquests dies el vestíbul de l’Hospital Duran i Reynals de L’Hospitalet, ha acollit una exposició sobre diversos projectes que es duen a terme a l’IDIBELL. El programa Bellvitge Investiga ha comptat amb el finançament de la Secretaria d’Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya, dins de la convocatòria d’ajuts per al finaçament d’actuacions en l’àmbit de la comunicació científica.